رئیس پلیس فتا مازندران گفت: مردم مراقب کلاهبرداری از طریق فیشینگ باشند و اطلاعات حساب خود را محفوظ نگه دارند.

سرهنگ حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا مازندران در گفت و گو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: یکی از مسائلی که بیشتر با آن مواجه هستیم سرقت از حساب‌های افراد از سوی مجرمان است و  جرم فیشینگ است.

او افزود: مجرمان در فیشینگ یک درگاه بانکی جعلی درست می‌کنند و کاربر زمانی که می‌خواهد از این درگاه استفاده کند در دام این مجرمان قرار می‌گیرد و اطلاعات حساب آن‌ها به نوعی از دست می‌رود.

سرهنگ محمدنژاد گفت: مجرمان با این روش همه موجودی حساب افراد را می‌توانند خالی کنند.

رئیس پلیس فتا مازندران با بیان اینکه هنگام باز کردن درگاه بانک باید خودمان آدرس بانک را تایید کنیم، افزود: در ظاهر عملیات تغییراتی ایجاد نمی‌شود و با تغییر یک کلمه احتمال سوءاستفاده زیاد است.

او گفت: هنگامی که می‌خواهیم اطلاعات حساب افراد مانند شماره کارت ۱۶ رقمی را وارد کینم، ابتدا ۴ رقم سوم و سپس ۴ رقم دوم را وارد کنیم.

سرهنگ محمدنژاد با بیان اینکه یکی از دیگر روش‌ها برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان استفاده از صفحه کلید مجازی درگاه خود بانک است، افزود: اگر کاربر یک بار اطلاعات حساب خود را اشتباه وارد کند و پیام خطا دریافت کند که اطلاعات حساب درست نیست و دسترسی به مرکز مقدور نشد، مشخص می‌شود که صفحه اصلی است.

رئیس پلیس فتا مازندران گفت: در صفحات جعلی ۹۰ درصد این درگاه‌ها می‌نویسند عملیات با موفقیت انجام شد.

او با بیان اینکه استفاده از رمز دوم یک بار مصرف از طریق بانک مرکزی در حال پیگیری است، افزود: بانک‌های عامل موظف می‌شوند رمز‌های دوم یک بار مصرف را برای دارنده و کسی که شماره تلفن آن در بانک موجود است، برای او پیامک کنند.

سرهنگ محمدنژاد گفت: اگر درگاه جعلی باشد، چون مدت زمان استفاده از رمز کوتاه است، مجرم به علت پایان یافتن زمان رمز دوم موفق نمی‌شود.

رئیس پلیس فتا مازندران افزود: اگر کسی متوجه شد که عملیات حساب بانکی انجام نمی‌دهد، ولی برای او پیامک رمز دوم آمده است، مشخص است که اطلاعات حساب او حک شده و می‌تواند کارت خود را عوض کرده و یا شماره کارت جدید با یک رمز جدید دریافت کند.

او گفت: هموطنان با برخورد مشکل از طریق مراجعه به مرجع قضایی برای شکایت و یا از طریق سایت پلیس در بخش گزارش‌های مردمی اطلاع رسانی کنند تا همکاران ما این موضوع را پیگیری کنند.

انتهای پیام/ س

هشدار رئیس پلیس فتا مازندران در باره کلاهبرداری اینترنتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.