علایی مقدم گفت: طرح تکمیل زنجیره‌ای گوشت قرمز کلیدی‌ترین طرح در رونق اقتصادی عشایر است که می‌توان آن را گام مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

کلیدی‌ترین طرح رونق اقتصادی عشایر، طرح تکمیلی زنجیره گوشت قرمز استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  علایی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایری کشور در جلسه شورای عشایر استان تهران اظهار کرد: عشایر به عنوان جامعه گمنام کشور محسوب می‌شوند که در حوزه‌های اقتصادی توسعه پایدار و پدافند غیر عامل نقش تاثیرگذاری دارند.


بیشتر بخوانید؛ ساماندهی ایل راه‌ها و ایجاد مسیر‌های امن برای کوچ عشایر فارس


وی افزود: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت عشایر کشور هستند که ۲۳۰ هزار خانوار عشایری با ۲۴ میلیون راس دام سبک و سنگین در کشور هستند.

علائی مقدم گفت: عشایر حدود ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند.

وی بیان کرد: در کشور سالانه حدود ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز نیاز داریم که ۲۰۰ هزار تومان توسط جامعه عشایری تولید می‌شود.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور گفت: هر یک نفر از عشایر گوشت مورد نیاز ۱۶ نفر از تامین می‌کند که این موضوع با توجه به نسبت جمعیتی عشایر به جمعیت کل کشور سهم قابل توجهی است.

وی افزود: در کشور حدود ۱۵۰ میلیون هکتار در قالب جنگلی و باغات و زراعی وجود دارند که از این میان ۷۴ در ۱۳۴ میلیون هکتار در اختیار عشایر است.

علائی مقدم ادامه داد: همچنین عشایر در حوزه‌های اقتصادی و رونق تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن انواع لبنیات و فرآورده‌های لبنی و ۴۰ درصد صادرات فرش کشور را در اختیار دارند.

وی بیان کرد: عشایر همواره در امتداد اقلیم در حرکت بودند و در واقع اقلیم آن‌ها را مدیریت می‌کند که با کمترین مزاحمت برای محیط زیست بیشترین تاثیر گذاری را در طبیعت داشتند.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور گفت: در سال‌های اخیر دولت رویکرد بسیار خوبی در رابطه با حمایت از عشایر داشته است که در قانون پنجم توسعه و تنها یک بار از نام عشایر استفاده شده بود، اما در قانون برنامه ششم ۱۷ بار نام عشایر در برنامه به کار برده شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین موضوعات در برنامه توسعه ششم سهیم شدن عشایر از قانون مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص تسهیلات کم بهره به عشایر و همچنین طرح تکمیل زنجیره‌ای گوشت قرمز که کلیدی‌ترین طرح در رونق اقتصادی عشایر است که می‌توان آن را گام مهمی در راستای تحقق برنامه‌های عشایری و اقتصاد مقاومتی محسوب کرد.

علائی مقدم تصریح‌کرد: در حال حاضر حدود ۱۸ هزار خانوار در راستای حفظ محیط زیست و مراتع از انرژی نو بهره‌مند هستند که وزارت نیرو نیز مکلف شده در بودجه سال ۹۸ تا پایان برنامه ششم بیست و پنج هزار خانوار عشایری را از این انرژی بهره‌مند کند.

وی افزود: همچنین باید یکسان سازی یارانه آرد و سوخت که هزینه‌های بسیاری برای عشایر به همراه دارد را با عرضه اقلام در محیط شهری انجام دهیم.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: مقرر شده است که ۷۰ درصد عشایر تحت پوشش تلفن همراه قرار گیرند که این به معنای توسعه سامانه عشایری برای پوشش تلفن همراه است.

وی افزود: باید از توانمندی‌های عشایر همچنین از ظرفیت‌های آن‌ها در تکمیل زنجیره‌ای گوشت قرمز از مزرعه تا سفره مردم استفاده کنیم که این می‌تواند ارزش اقتصادی بالایی را در کشور داشته باشد.

علائی مقدم گفت: از جمله مسائلی که عشایر همواره به آن معترض بودند برند زده بود که باید در بحث لبنی و فرآورده‌های لبنی و ایجاد محصولات عشایر در بخش شهرستان‌ها که جامعه عشایری در آن وجود ندارد ورود جدی کنیم.

وی بیان کرد: ۳۴ میلیون مرتبط با ظرفیت بسیار بالایی است که اکنون کشف و توسعه گیاهان دارویی در ۱۰ هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار