حقیقت گفت: با توجه به بارش‌های رگباری به عشایر توصیه می‌شود طی امروز و فردا از رفتن به ارتفاعات و چرای دام در حاشیه رودخانه‌های فصلی اجتناب کنند.

روز/هشدارهای هواشناسی به کشاورزان/عشایر از رفتن به حاشیه رودخانه های فصلی اجتناب کنندمسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌‌وگو با  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بارش های روزهای اخیر در جنوب و جنوب شرق کشور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد که طی ۲ تا ۳ روز آینده در برخی مناطق جنوب کشور اعم از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، جنوب و جنوب شرق فارس، سواحل دریای عمان و جزایر واقع در تنگه هرمز رگبار و رعد و برق شدید و در مناطق مستعد احتمال تگرگ وجود دارد.

وی افزود: طی روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه بر روی دریای خزر به ویژه اردبیل و سواحل مرکزی و غربی خزر ناپایداری داریم که با این وجود بهتر است کشاورزان مناطق جنوب شرق که کشت پیاز و سیب زمینی دارند، نسبت به محافظت از نوار‌های آبی اقدام کنند.

حقیقت در توصیه‌ای به گلخانه داران گفت: با توجه به شرایط جوی به گلخانه داران توصیه می‌شود که تا قبل از ظهر نسبت به ترمیم پوشش گلخانه‌ای و بازبودن دریچه‌ها اقدام کنند تا آسیبی از این محل به تولیداتشان وارد نشود.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به بارش‌های رگباری به عشایر توصیه می‌شود طی امروز و فردا از رفتن به ارتفاعات و چرای دام در حاشیه رودخانه‌های فصلی اجتناب کنند.


بیشتر بخوانید: کشاورزان هشدارهای هواشناسی بگیرند/هشدار نسبت به آفت مگس مدیترانه ای


وی افزود: براساس بولتن‌های هواشناسی، طی ماه‌های مهر و آبان بارندگی در اکثر مناطق کشور به ویژه نوار شمالی کشور در محدوده نرمال قرار دارد.

مدیر کل هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای دیگر به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی در نوار شمالی و شمال غرب به گندمکاران توصیه می‌شود که کشت گندم دیم را از ۱۵ مهر به بعد در این مناطق انجام دهند، ضمن آنکه پسته کاران مناطق جنوبی مراقب بارش‌های رگباری باشند.

حقیقت میزان بارش در فصل پاییز را نرمال ارزیابی کرد و افزود: براین اساس کشاورزان در آغاز سال زراعی جدید مشکلی در آبیاری سطحی ندارند و برای مابقی سال از الان نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت.

وی در پایان تصریح کرد: بارش‌های مناسب در سال زراعی گذشته و رفع نسبی مشکلات کم آبی کشاورزان بدان معنا نیست که آن‌ها صرفه جویی در منابع آبی نداشته باشند.

انتهای پیام/

استمرار بارش های رگباری طی روزهای آتی در جنوب شرق کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار