قصه و قصه گویی فصل مشترک همه فرهنگ‌ها است و بخشی از تجربیات و تاریخ و فرهنگ به نسل بعد منتقل می‌شود.

اسدالله شکرانه پیشکسوت فرهنگی عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: قصه‌گویی سابقه‌ای مردمی دارد، پیش از آن که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وارد این ماجرا شود، مردم و اقوام مختلف در فصل‌ها و ایام خاصی از سال، دور هم جمع می‌شدند و قصه می‌گفتند.

او افزود: فصل، سال، روز و شب و موقعیت‌های خاص از عوامل موثر بر قصه و قصه گویی هستند به  همین دلیل  باعث شده نهاد‌های فرهنگی در رابطه با قصه‌گویی ورود کنند و در قالب جشنواره فرهنگ قصه گویی را ترویج دهند.

شکرانه در ادامه به اهمیت ترویج قصه گویی اشاره کرد و یادآور شد: قصه‌گویی به عنوان یکی از رکن‌های ارتباط انسان‌ها و انتقال فرهنگ مورد توجه قرار گرفته است، اگر قصه‌ای گفته نشود بخشی از تجربیات و تاریخ و فرهنگ به نسل بعد منتقل نمی‌شود.

او با بیان اینکه استان یزد برای اولین بار میزبان پنجمین جشنواره منطقه‌ای قصه گویی بود، افزود: برگزاری جشنواره قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بیش از دو دهه قبل بر می‌گردد و جشنواره قصه گویی در ابتدا به صورت کشوری برگزار می‌شد و سپس به جشنواره‌ی بین‌المللی تبدیل شد هر ساله شاهد برگزاری آن هستیم.

شکرانه با بیان اینکه جشنواره‌ها ابزار‌های ترویج، آگاهی، شناخت تفاوت‌ها و توانمندی‌ها هستند، اظهارکرد: در جشنواره‌ها قصه‌گو توانمندی‌های  خود را  بروز می‌دهد و نقش مهمی در گسترش یک فرهنگ دارد.

بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی در بخش استانی از ۱۶ مهرماه آغاز و تا  ۲۳ مهرماه در یزد ادامه دارد.

انتهای پیام/ی

قصه‌گویی به عنوان یکی از رکن‌های ارتباط و انتقال فرهنگ است

برچسب ها: شعر ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.