واشنگتن‌پست با اشاره به رسوایی تماس‌های اخیر ترامپ اعلام کرد مدت‌ها است که مشاوران ترامپ نگران تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با سران کشور‌های دیگر هستند.

نگرانی مشاوران ترامپ از تماس‌های او با سران کشور‌هابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از واشنگتن‌پست، این روزنامه آمریکایی بعد از مصاحبه با ۱۲ مقامات آمریکایی اعلام کرد مدت‌ها است که مشاوران ترامپ نگران تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با سران کشور‌های دیگر هستند.

محتوای گفت‌و‌گوی ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین، رسوایی بزرگی برای ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به همراه داشته و او را در معرض استیضاح قرار داده است.

او طی تماسی تلفنی در ۲۵ ژوئیه از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته بود تا تحقیقات درباره فساد مالی جو بایدن و پسرش را تسریع بخشد. افشای این موضوع باعث شد دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر گزینه استیضاح وی را مطرح کنند.

واشنگتن‌پست نوشت بنا به گفته مقامات فعلی و سابق آمریکا، خیلی قبل‌تر از افشای محتوای مکالمه ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین، مشاوران و اعضای دولت وی از تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با دولت‌های خارجی ابراز نگرانی کرده بودند.

واشنگتن‌پست نوشت ترامپ در یکی از این تماس‌ها به مقامات سعودی قول داد که به آن‌ها برای ورود ریاض به گروه ۷ که ائتلافی از پیشروترین اقتصاد‌های دموکراتیک جهان است، کمک کند.

وی همچنین در یکی از تماس‌های تلفنی خود به رئیس‌جمهور پرو قول داد که ظرف یک شب، هواپیمای نظامی سی ۱۳۰ به آن‌ها ارائه می‌دهد که این یک کابوس لجستیکی است که نگرانی زیادی را در غرب آمریکا و پنتاگون به وجود می‌آورد.

به نوشته واشنگتن پست ترامپ در یکی از آخرین تماس‌های تلفنی خود از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است، برای برقراری روابط دوستانه با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی درخواست راهنمایی کرد.

مقامات آمریکایی در مصاحبه با این روزنامه آمریکایی اذعان کردند مشاوران ترامپ نگران بودند که ترامپ در این تماس‌های تلفنی خود، قول‌هایی را که نباید، بدهد؛ و یا اینکه سیاست‌هایی را تأیید کند که آمریکا مدت‌ها با آن مخالف بوده است یا اینکه با یک اشتباه دیپلماتیک، ائتلاف حیاتی و مهم آمریکا را در معرض خطر قرار دهد و یا اینکه به دلایل شخصی به یکی از شرکای آمریکا اعمال فشار کند.

یکی از مقام‌های سابق کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفت: به طور دائم، یک احساس نهفته‌ای در میان کارکنان ارشد دولت ترامپ وجود داشت که از چیز‌هایی که در این تماس‌های تلفنی (ترامپ با رهبران خارجی) مشاهده می‌کردند، هراس و وحشت داشتند.

وی در خصوص هراس کارکنان دولت ترامپ از رفتار و گفتار ترامپ گفت، مشاوران ترامپ از تماس‌های تلفنی وی که مایه خجالت می‌شد و اشتباهات بزرگی که او مرتکب می‌شد و ماه‌هایی که باید صرف توییت‌های شخصی وی می‌کردند، هراس داشتند.

طبق این گزارش، این مقام‌ها، به طور مستقیم در این تماس‌های تلفنی مشارکت داشته‌اند و یا اینکه در خصوص این تماس‌ها گزارش دریافت کرده‌اند و یا اینکه متن این مکالمات را مرور کرده بودند.

یکی از مقام‌های سابق دولت آمریکا گفت، گرچه تماس‌های تلفنی با رهبران خارجی به طور معمول از قبل برنامه‌ریزی می‌شود، اما گاهی اوقات ترامپ بدون اعلام قبلی با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تماس می‌گرفت به طوری که گویی آن‌ها دوستانش بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار