عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست خراسان رضوی گفت: تخریب ارتفاعات جنوبی مشهد باعث شده که، ریزگرد‌ها وارد شهر شوند.

چرا ریزگرد‌ها به راحتی وارد مشهد می‌شوند؟فرشته تقی زاده عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست و مدیر عامل انجمن دیده بان آب، هوا، زمین در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: ارتفاعات جنوبی مشهد یکی از دروازه‌های ورودی شهر است که باعث می‌شود وزش باد در شهر جریان داشته باشد و آلودگی هوا کمتر شود.

او با اشاره به منشا داخلی ریزگرد‌ها  تصریح کرد: تخریب ارتفاعات باعث می‌شود با کمترین وزش باد، گرد و خاک به سمت شهر حرکت کند و باعث آلودگی هوا و تشدید آن شود. همچنین بلندمرتبه سازی در ارتفاعات جنوبی باعث مسدود شدن ورودی‌های باد غالب از ارتفاعات به شهر می‌شود و جابه جایی هوای آلوده را با هوای پاک دشوار می‌کند و باعث می‌شود هوای آلوده در شهر متراکم و تبدیل به جزیره گرما شود.

این فعال محیط زیست گفت: یکی دیگر از منشا ریزگرد‌های مشهد، تغییر کابری زمین‌های باغات داخل شهر است، زیرا باغ‌ها در واقع ریه‌ها و فیلتر‌های تصفیه هوا است. معمولا برای تغییر کاربری، سودجویان مدتی دور باغ‌های شهر حصار می‌کشند و مدت زیادی تعمدی به درختان آب نمی‌دهند و زمین خشک و منشا گرد و خاک می‌شود.
 

تقی زاده ادامه داد: علت دیگر آلودگی، وجود بیش از اندازه اتومبیل است. هر شهری ظرفیت تعداد مشخصی از اتومبیل‌ها را دارد. کنترل این ظرفیت، مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق می‌کنند ضمن اینکه وضعیت حمل و نقل باید بهتر شود.

او تصریح کرد: گسترش تردد ماشین‌ها و شهر کمک کرده اند سودجویی در ساخت و ساز و ساخت برج‌ها بیشتر شود و چرخه‌ای از فرآیند تشدید آلودگی هوا ایجاد می‌شود.

رئیس شبکه سمن‌های محیط زیست استان گفت: برای درمان منشا داخلی ریزگرد‌ها باید از تخریب ارتفاعات شهر و ساخت جاده و تردد اتومبیل‌ها جلوگیری شود.

تقی زاده افزود: کنترل تعداد اتومبیل‌ها و جلوگیری از پلاک گذاری بی ضابطه اتومبیل‌ها و جمع آوری ماشین‌های دودزا در کاهش آلودگی شهر نیز بسیار موثر است.

انتهای پیام//م. م
 

بررسی عوامل آلودگی هوای مشهد

برچسب ها: آب و هوا ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.