مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در حالی میانگین بلندمدت بارندگی‌های مهرماه در خاش ۱٫۱ میلی متر است که طی دو روز گذشته بیش از ۲۳ برابر میانگین بلندمدت این شهر باران بارید و رکورد ۳۳ ساله بارش این شهر شکسته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، و به نقل از روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان ؛ محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بارندگی شب گذشته در خاش سبب شد تا مجموع بارش‌های مهرماه این شهر برای نخستین بار از زمان تأسیس اداره هواشناسی به ۲۵٫۴ میلی متر برسد.

وی با بیان اینکه اداره هواشناسی خاش ۳۳ سال پیش تأسیس شده است، افزود: تا پیش از این بیشترین بارش ثبت شده در مهرماه خاش به سال ۱۳۷۱ بر می‌گردد که مجموع سه روز بارندگی به ۱۶٫۸ میلی متر رسید.

حیدری تصریح کرد: در شبانه روز گذشته بارندگی‌های پاییزه شهرستان‌های زاهدان، خاش، میرجاوه، سراوان، سیب سوران، مهرستان و… را فرا گرفت و در برخی مناطق منجر به سیلابی شدن معابر و جریان یافتن رودخانه‌های محلی شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: بیشترین بارش‌هایی که تا ساعت ۰۹:۰۰ صبح امروز از ایستگاه‌های هواشناسی و بارانسنجی استان گزارش شده مربوط به شهر خاش و «نوک آباد» خاش با ۱۸، «سیرکان» سراوان و «سنگان» خاش ۱۷ و شهر میرجاوه ۱۰٫۴ میلی متر بوده است.

او با بیان اینکه بارش‌های روز گذشته زاهدان به شدت پراکنده بوده است، گفت: در برخی نقاط شهر نظیر فرودگاه و حومه آن بارش خوبی گزارش شد، اما در برخی نقاط دیگر شهر بارش‌ها ناچیز و پراکنده بوده است.

حیدری توضیح داد: بعد از ظهر دیروز از فرودگاه زاهدان ۹٫۴ میلی متر باران گزارش شد، اما مجموع بارش ثبت شده در ایستگاه بارانسنجی مرکز تحقیقات هواشناسی زاهدان واقع در بلوار خلیج فارس به ۱٫۴ میلی متر رسید.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: سامانه‌های همرفتی به صورت ذاتی بی نظم و رفتار نقطه‌ای دارند به این معنی که ممکن است در یک نقطه بارش سنگین اتفاق بیافتد و در نقطه‌ای دیگر در یک شهر هیچ بارانی نبارد.

او پیش بینی کرد: با توجه به خروجی نقشه‌های پیش یابی و شاخص‌های همرفت انتظار می‌رود بارش‌ها همچنان تا اوایل هفته آینده در استان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/گ

بارش در خاش

برچسب ها: هواشناسی ، بارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار