رئیس قوه قضائیه گفت: گمرکات کشور یکی از مرزبانان کشور در ورود و خروج کالا هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ، حجت الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان در بندر شهید رجایی با بیان اینکه گمرکات کشور یکی از مرزبانان کشور در ورود و خروج کالا هستند، گفت: ما ۸ سامانه و بیش از بیست زیر سامانه نظارتی در گمرکات کشور داریم .

او ادامه داد: در بازار کالای قاچاق زیادی مشاهده می‌شود و در مبارزه با قاچاق کالا بین وضع موجود تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه لازم است دستگاه‌ها در عملکرد خود بازنگری کنند، افزود: در بندر شهید رجایی که بیش از ۵۰ درصد واردات و صادرات کشور را دارد باید به صورت ویژه نظارت شود.

گمرکات مرزبانان کشور در ورود و خروج کالا هستند/ لزوم ارزیابی در نظام انبارداری

او با اشاره به اینکه نباید کالایی که به بندر شهید رجایی وارد می‌شود مدت طولانی بماند و یا خراب شود ، ادامه داد: باید در نظام انبار داری ارزیابی و حمل و نقل بازنگری شود.

حجت الاسلام رئیسی افزود: باید از اقدام مثبت در این زمینه تقدیر کرد.

بازدید سرزده رئیس دستگاه قضا از گمرک شهید رجایی

رئیس قوه قضائیه خلاف رویه معمول که در این گونه سفر‌ها از محل‌های رسمی بازدید می‌شود، بدون حضور مسئولین مربوطه نقاط ضعف و آسیب‌های بندر و گمرک شهید رجایی را شخصا مورد بررسی قرار داد و با برخی از مراجعه کنندگان گفت و گو کرد.


بیشتر بخوانید: برای صادرات، واردات و قاچاق باید گام‌های اساسی برداشت 


حضور رئیس دستگاه قضا در اسکله شهید رجایی نشان می‌دهد، شاهراه اقتصادی کشور در واردات و صادرات باید از هر گونه فساد پاک باشد.

گمرک شهید رجایی بندر عباس بزرگترین گمرک کشور شناخته می‌شود که راه اندازی آن در سال ۱۳۷۶ توسط هیئت وزیران کشور تصویب شد، این گمرک به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت کشور را برعهده دارد.

گمرکات مرزبانان کشور در ورود و خروج کالا هستند/ لزوم ارزیابی در نظام انبار داری

همچنین سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در بندر این گمرک تخلیه و بارگیری می‌شود که بعد از ترخیص در تمام نقاط کشور توزیع می‌شود، این رقم شامل تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالا‌های کانتینری کشور می‌شود.

محدوده عملیاتی و همچنین پس کرانه بندر گمرک شهید رجایی حدود ۴۸۰۰ هکتار است که در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

برخی از مصادیق نفوذ مفسدان در اسکله شهید رجایی، شامل تبانی و قاچاق سازمان یافته کالا‌های ممنوعه همچون مشروبات الکلی با همکاری برخی کارکنان، کشف ۳۴ کانتینر گازوییل قاچاق به وزن ۴۷۴ تن، شناسایی ۲۷ کانتینر کالای قاچاق شامل ۱۳کانتینر یخچال فریزر ساید بای ساید، ۶ کانتینر لوستر و ۸ کانتینر ظروف سرامیک، ظروف چینی، شیشه، آلومینیومی و استیل، کشف بزرگترین محموله سوخت شامل ۱۷ میلیون لیتر که مخازن اسکله شهید رجایی، بارانداز قاچاقچیان بوده است، کشف خودرو‌های خارجی قاچاق است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
لیبرالهاو مدیران یاد بگیرن
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
صحبتهای خوبی بود