رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: کشورمان در زمینه ظرفیت‌های معدنی رتبه ۱۵ جهان را دارد و این جایگاه بیشتر با اتکا به اکتشافاتی است که در سطح اتفاق افتاده است.

ایران رتبه پانزدهم جهان را در ظرفیت‌های معدنی داردبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علیرضا شهیدی در نشست شورای معادن استان بوشهر بیان کرد: ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد که از این تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ واحد فعال است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احیای واحد‌های معدنی کوچک غیرفعال، کارگروهی ایجاد شده که سازمان زمین شناسی نیز عضو آن است و امیدواریم با کمترین هزینه واحد‌های غیرفعال را به چرخه تولید بازگردانیم.

او، ذخایر زمین شناسی معادن ایران را حدود ۵۵ میلیارد تن  عنوان کرد که ذخیره قطعی آن ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تن است.

به گفته رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران، سالانه ۳۴۰ تا ۳۵۰ میلیون تن موادمعدنی در کشور استخراج می‌شود که باتداوم این روند پس از ۲۰ تا ۳۰ سال ذخیره موادمعدنی کشور کاهش می‌یابد و باید با اکتشاف، جایگزینی برای آن چیزی که مصرف می‌شود، ایجاد کنیم.

شهیدی، بیان کرد: در حوزه معدن هر فرصت شغلی به طور مستقیم برای پنج نفر و غیر مستقیم برای بیش از ۲۰ نفر شغل ایجاد می‌کند که این امر نشان از اهمیت معدن در توسعه پایدار، تولید ثروت و اشتغال‌زایی است.

او تاکید کرد: مواد معدنی حدود یک درصد و صنایع معدنی تا ۶ درصد تولید ناخالص کشور را شامل می‌شود اما وقتی وارد صنعت می‌شود ۴۰ تا ۴۵ درصد تولید ناخالص را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه طرح شناسایی معادن پنهان با استفاده از ژئوفیزیک هوایی در حال اجراست، افزود: بخش اعظم صادرات کشور موادمعدنی است که از این محل درآمد‌های ارزی خوبی عاید کشور می‌شود.

سیل امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورد

شهیدی، صیانت از ثروت تولیدی را از رسالت‌های مهم سازمان زمین شناسی عنوان کرد و گفت: از ۴۳ حادثه‌ای که در دنیا ثبت شده، ۳۴ مورد را سازمان  زمین شناسی و اکتشافات معدنی در کشور رصد می‌کند.

او بیان کرد: هدفمان این است که با شناخت دقیق مخاطرات هزینه بعد از مخاطره‌ها را به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران افزود: سیل امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور وارد کرد که در صورت توجه براساس اطلاعات پایه تولید شده، این هزینه کمتر می‌شد.

شهیدی با اعلام آمادگی این سازمان برای استفاده از توان خارج از کشور در حوزه زمین شناسی و اکتشافات گفت: به زودی  سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران با اجرای طرحی بین المللی، دانش نوین نقشه‎های زمین شناسی را به کشور منتقل می‌کند.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.