کشاورزی یکی از مشاغلی است که کمترین هزینه را برای دولت دارد و کشاورزان با استفاده از زمین‌های خود و با سرمایه‌ای که در اختیار دارند اقدام به کاشت و داشت و برداشت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، کشاورزی یکی از مشاغلی است که کمترین هزینه را برای دولت دارد و کشاورزان با استفاده از زمین‌های خود و با سرمایه‌ای که در اختیار دارند اقدام به کاشت و داشت و برداشت می‌کنند و ضروری است که در برخی موارد همچون فروش محصول دولت یار و همراه آن‌ها باشد.

فروش محصول گوجه فرنگی برای کشاورزان اهمیت فراوان دارد، زیرا اگر این محصول به قیمت خوب به فروش برسد کشاورزان سود بیشتری کسب کرده و برای آینده نیز اقدام به کاشت این محصول خواهند کرد، اما در صورتی که از فروش آن نا امید شدند دیگر کاشت آن محصول برای آن‌ها سودی نخواهد داشت و تولید نکردن این محصول موجب افزایش بیش از حد قیمت این محصول برای مصرف کننده خواهد بود.
 
افزایش ۵۰ درصدی کشت گوجه فرنگی باعث ضرر کشاورزان در میاندوآب شد


دل کشاورزان پر غصه است

 
کشاورزان آذربایجان غربی این روز‌ها دل هایشان همچون گوجه فرنگی خونین و پرغصه است، چرا که خسته از ناملایمتی‌های این روز‌های بازار، باید هرساله شاهد این اتفاق تلخ باشند که دلالان محصولات آن‌ها را با قیمت ناچیز خریداری کرده و چند برابر دربازار می‌فروشند و در نهایت سود اصلی با قیمت بالای رب‌های گوجه فرنگی در جیب کارخانه داران می‌رود.

این قشر زحمت کش جامعه باید در گرمای طاقت فرسا عرق بریزند و چشم انتظار بمانند تا بتوانند حاصل دسترنج خود را به بهایی ناچیزبه دلالان و کارخانه داران بفروشند؛ تا خرج زندگی خود را درآورده وشرمنده خانواده خود نشوند.
 
سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی سه محصولی هستند که سالهاست افزایش یا کاهش قیمتشان دردسر کشاورزان و البته مصرف ککندگان شده است، اما امسال نوبت گوجه فرنگی بود تا با افزایش کشت از سوی کشاورزان قیمتش در بازار به شدت کاهش یابد و روی دست کشاورزان بماند.

در حالی که روز‌های آغازین مهر ماه نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی از آغاز خرید تضمینی گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌غربی با قیمت کیلویی ۸۰۰ تومان خبر داده بود، اما این ضمانت اجرایی نشد و فصل برداشت گوجه فرنگی در آذربایجان غربی با نارضایتی کشاورزان رو به پایان است، محصولی که با پایین‌ترین  و ناچیزترین قیمت توسط کارخانه داران خرید می شود و کشاورزان زحمت یک ساله خود را جلوی دامها می ریزند.
 

 
افزایش ۵۰ درصدی کشت گوجه فرنگی باعث ضرر کشاورزان در میاندوآب شد


گوجه کارانی که متضرر شدند

 
در هر گوشه ای از استان وضعیت برای کشاورزان گوجه کار قرمز است و  گوجه کاران میاندوآب نیز از این امر مستثنی نیستند و  امسال متضرر شدند، چرا که هنوز خرید تضمینی گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌غربی حل نشده و با توجه به اینکه زمان نگهداری این محصول کم است، بنابراین کشاورزان مجبور به فروش محصولشان به همان قیمت ۳۰۰ تومان شدند.

غلامرضا نجفی مدیرعامل کارخانه رب زرین میاندوآب گفت: ظزفیت انبار‌های رب کارخانه‌ها کامل پر شده است چرا که رب کشورمان به بازارهای جهانی  صادر نمی‌شود و رب روی دست کارخانه داران مانده است و با این حساب اگر قیمت گوجه فرنگی از این هم ارزانتر شود کارخانه داران نمی‌توانند گوجه فرنگی را خریداری کنند.

علی دیانتی رئیس جهاد کشاورزی میاندوآب نیز گفت: سطح زیر کشت گوجه فرنگی در این شهرستان یک هزار و ۵۰۰ هکتار است که پیش بینی ما تولید ۸۵ هزار تن گوجه فرنگی بود که این رقم نسبت به سال قبل تقریباً دو برابر شده است و این موارد را در مرداد ماه از طریق مکاتبات کتبی به مسئولان استانی اعلام کرده ایم.

دیانتی ادامه داد: کشاورزان براساس بازار که پارسال قیمت گوجه ۲ هزار تومن بود امسال گوجه فرنگی کاشته اند و موجب بر هم خوردن چرخه عرضه و تقاضا در بازار شده است و اینگونه قیمت گوجه فرنگی کاهش یافته است، در حالی که طبق ارزیابی کارشناسان جهاد کشاورزی تولید هر کیلو از این محصول حدود ۳۸۴ تومن هزینه در برداشته است.
 
او بدون اشاره به اینکه الگوی کشت به کشاورزان ارائه نمی شود گفت: چون مالکیت زمین‌های کشاورزی خصوصی است ما نمی‌توانیم به کشاورزان تحمیل کنیم که چه محصولی بکارند و چه محصولی نکارند.

رحمان درفشی رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت میاندوآب هم گفت: قیمت گذاری برای محصولات کشاورزی بر عهده من نیست و عرضه و تقاضای محصول می‌تواند قیمت آن محصول را مشخص کند، امسال هم کشت بیش از حد گوچه فرنگی موجب کاهش شدید قیمت شده است.
 
در حالی که از هفته های گذشته سازمان تعاون روستایی برای خرید گوجه فرنگی با قیمت تضمینی از کشاورزان موظف شده است تا آخرین ساعات تنظیم این گزارش هیچگونه عکس العملی از این اداره مشاهده نمی شود، تا همچنان وضعیت قرمز گوجه فرنگی ادامه دار شود.
 
انتهای پیام/م
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.