به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،کیوان کاشفی رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه گفت : از حدود یک سال قبل که افزایش مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه شکل گرفت همواره به دنبال راهاندازی یک مسیر ترانزیتی مناسب بین دو کشور بودیم.
او با بیان اینکه مناسبترین مسیر برای ترانزیت بین دو کشور، مسیر زمینی از عراق به سوریه و حتی پس از آن به لبنان و دریای مدیترانه است، گفت : نبود این خط ترانزیتی در گذشته هزینههای زیادی هم از بُعد مالی و هم از بعد زمان به ما تحمیل میکرد.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران،گفت: در گذشته کالاهای ایرانی به طور معمول یا از بندرعباس با کشتی و یا از بندر مرسین ترکیه از طریق دریا به سوریه میرفت که این روش هزینهای حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار برای هر کانتینر به همراه داشت.
کاشفی افزود: از سوی دیگر برای ارسال کالا از این مسیر ۲۰ تا ۴۰ روز زمان برای حمل و نقل کالاها نیاز بود.
او با اشاره به بازگشایی معبر مرزی بوکمال که مسیر ترانزیت بین ایران و سوریه را بسیار هموار میکند، گفت : بازگشایی این معبر صرفهجویی قابل توجهی هم در هزینهها و هم در زمان به همراه خواهد داشت.
رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه گفت : بازگشایی معبر بوکمال هزینه ترانزیت را برای هر کانتینر خدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار یعنی معادل ۵۰ درصد کاهش میدهد.
کاشفی گفت: بعلاوه از طریق این معبر کالاها سه روزه از ایران به سوریه خواهد رفت و حتی میتواند از آن به بعد نیز به لبنان و سایر بنادر برود.
کاشفی با اشاره به مزیتهای متعددی که بازگشایی این مرز دارد، افزود: هزینه حمل و نقل بر قیمت تمام شده برخی از کالاها مانند کاشی، سرامیک، فولاد و ... بسیار اثرگذار است و باز شدن این معبر و کاهش هزینههای حمل و نقل میتواند صادرات این کالاها را مقرون به صرفه کند.
انتهای پیام/د