کارشناس مسائل بین الملل گفت:اتحادیه اوراسیا در راستای گسترش دامنه همکاری‌های اقتصادی بین کشور‌های اوراسیا قدم بر می‌دارد.

اتحادیه اوراسیا مسیری برای شکست تحریم‌های آمریکاحسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ در رابطه با نشست دوره‌ای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۰۱۴ میلادی تشکیل و کشور‌های روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در آن عضو هستند.

او افزود: اتحادیه اوراسیا یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های اقتصادی بعد از اتحادیه شانگهای است و به نظر می‌رسد که این اتحادیه برای گسترش دامنه همکاری‌های اقتصادی بین کشور‌های اوراسیا قدم  بر می دارد.

کارشناس مسائل بین الملل  خاطرنشان کرد:استفاده از جاده ابریشم به عنوان شاه راه ارتباطی شرق به غرب و همچنین افزایش سطح تعاملات بازرگانی بین مجموعه اوراسیا در آسیا و مناطق دیگر تا شمال آفریقا می‌تواند یک فصل جدیدی از روابط رو به رشد این مجموعه را فراهم کند.

هانی زاده ادامه داد: رویکرد اتحادیه اوراسیا این است که یک ارز منطقه‌ای را جایگزین دلار کند تا از نفوذ آمریکا در این مجموعه و غرب آسیا جلوگیری کند، بنابراین در جریان نشست سران کشور‌های اتحادیه اوراسیا تصمیمات بسیار مهمی از جمله مسئله استفاده از ارز‌های محلی در تبادلات تجاری مورد بحث قرار خواهد گرفت و پل ارتباطی بین آسیا و اروپا به وجود خواهد آمد، البته این تعاملات دو سویه خواهد بود.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد:مسائل سیاسی نباید در تجارت کشور‌های اوراسیا دخیل باشد، در همین راستا هم این نشست می‌تواند تاثیر گذار و سرنوشت ساز بوده و می تواند در آینده   کشور‌های عضو این اتحادیه  هم موثر باشد ضمن اینکه برای ایران اهمیت ویژه ای خواهد داشت چراکه در زمینه شکست تحریم‌های آمریکا هم کمک بسیار مهمی خواهد بود.


بیشتر بخوانید:برنامه کاری امروز رئیس جمهور در ارمنستان/ روحانی با پوتین دیدار می‌کند 


رئیس جمهور کشورمان به فاصله چند روز پس از بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور شرکت در نشست دوره‌ای اتحادیه اقتصادی اوراسیا راهی ایروان پایتخت ارمنستان شد؛ سفری که در حاشیه آن مقام‌های سیاسی ایران میزبان و مهمان، رایزنی‌های دوجانبه اقتصادی و سیاسی  با سایر همتایان خود بودند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۰۱۴ میلادی تشکیل و کشور‌های روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در آن عضویت دارند. این اتحادیه در حقیقت متعلق به کشور‌هایی است که در منطقه شمال و مرکز آسیا و شرق اروپا واقع شده‌اند. بهبود توسعه پایدار و ارتقای کیفیت سطح زندگی کشور‌های عضو، اصلی‌ترین دلیل شکل‌گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار