عابدینی گفت: خوشبختانه قیمت کاغذ هفته گذشته ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و به قیمت واقعی نزدیک شده است.

کاهش 20 درصدی قیمت کاغذ در هفته گذشته نسبت به سال قبل/ انتشار کتاب شرط واگذاری کاغذ به ناشران شد

حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت کاغذ گفت: خوشبختانه قیمت کاغذ در هفته گذشته ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. هم اکنون قیمت آن حدودا به قیمت واقعی آن نزدیک شده است، با این وجود باز هم  ۲۵ درصد قیمت کاغذ حباب است البته این درصورتی است که قیمت کاغذ را با ارز بازار آزاد حساب کنیم. اگر بخواهیم قیمت کاغذ را با ارز دولتی محاسبه کنیم  همچنان قیمت آن  حداقل سه برابر قیمت واقعی آن است.

او افزود: با کمبود کاغذ در بازار نشر رو به رو نیستیم مشکل این است که با افزایش قیمت کاغذ، قیمت کتاب هم افزایش پیدا می‌کند. کاغذ در بازار وجود دارد، اما قیمت بالای آن سبب می‌شود کتاب کمتری منتشر شود. هم اکنون ساز و کاری که اتحادیه ناشران براساس آن کاغذ را در اختیار انتشاراتی‌ها می‌گذارد نسبت به قبل بهتر شده است در حال حاضر در قبال تحویل کاغذ به ناشر، کتاب منتشر و نسبت به گذشته جدی‌تر گرفته می‌شود.

انتشار کتاب شرط واگذاری کاغذ به ناشران است

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به اینکه اتحادیه ناشران و کتابفروشان دیگر بدون حساب و کتاب، کاغذ را در اختیار ناشر قرار نمی‌دهند، بیان کرد: به ناشری کاغذ می‌دهند که ناشر واقعی است و این روش تحویل کاغذ به نفع ناشران واقعی است. این مکانیزم سبب می‌شود در ازای کاغذی که از اتحادیه می‌گیرند کتاب منتشر کنند و به برخی ناشرانی که کاغذ می‌گرفتند و آن را در بازار آزاد می‌فروختند و کتابی منتشر نمی‌کردند کاغذی داده نمی‌شود. هم اکنون مکانیزم توزیع کاغذ بین ناشران عادلانه‌تر از گذشته شده است و کاغذ نسبت به گذشته بهتر میان ناشران توزیع می‌شود.

گفتنی است هم اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ مورد نیاز ناشران را در اختیارشان می‌گذارد. پیش از این هرناشری که در سامانه توزیع کاغذ ثبت نام می‌کرد می‌توانست کاغذ دولتی دریافت کند و کاغذ در اختیار تمام ناشران قرار می‌گرفت. در این میان ناشرانی بودند که کاغذی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گرفتند و در بازار آزاد می‌فروختند؛ ناشران فعال که به کاغذ بیشتری برای انتشار کتاب نیاز داشتند باید مازاد کاغذ مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کردند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
چطوری کاغذ از پارسال ۲۰ درصد ارزان تر شده است پس چرا قیمت ها نسبت به پارسال چند برابرشده
آخرین اخبار