کارشناس دوومیدانی گفت: حدادی با رکورد ۶۸ - ۶۹ نمی‌تواند در مسابقات جهانی مدال بگیرد.

ایرج حصیبی کارشناس دوومیدانی در گفت و گو با خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارزیابی اش از مسابقات جهانی دوحه قطر اظهار کرد: مسابقات جهانی قبل از المپیک برگزار می‌شود به همین علت برخی از ورزشکاران در این مسابقات سعی می‌کنند که سهمیه بگیرند چرا که دیگر برای کسب سهمیه فرصت ندارند.

حصیبی درباره عملکرد تفتیان در مسابقات جهانی گفت: رکورد تفتیان ۱۰.۳ است، اما این ورزشکار در مسابقات جهانی رکورد کرده است و اگر این ورزشکار بخواهد در المپیک خودش را نشان بدهد این رکورد به دردش نمی‌خورد. رکورد بالای ۱۰ در المپیک ارزش ندارد. پیرجهان دونده ۴۰۰ متر هم همین شرایط دارد و نتوانست رکورد خوبی بزند. حدادی نمی‌تواند در مسابقات جهانی مدال بگیرد. او با رکورد ۶۸ - ۶۹ می‌تواند روی مدال آسیا حساب باز کند.

حصیبی: حدادی در مسابقات جهانی نمی تواند مدال بگیرد/ آینده روشنی برای دوومیدانی نمی بینم


 بیشتر بخوانید: توقف تفتیان و پیرجهان در دور مقدماتی


رکورد ملی ورزشکاران ملاک برتری آن‌ها نیست  

کارشناس دوومیدانی درباره عملکرد ورزشکاران در مسابقات جهانی بیان کرد: واقعیت این است که اکنون ورزشکارانی که بخواهیم ملاک قرار بدهیم در آسیا نداریم چه برسد به اینکه ورزشکاران ما بتوانند در مسابقات جهانی و المپیک مدال بدست آورند. کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی فقط حرف می‌زند. رکورد‌های ملی ورزشکاران ملاک برتری آن‌ها نیست. دونده‌ای در مسابقات داخلی رکورد ۱۶.۳۸ می‌زند در حالی که رکورد جهانی ۱۶.۵۰ است و او رکوردی نزده است که بتواند در آسیا مدال بگیرد.

او بیان کرد: در دوران ریاست کیهانی یک دوره بازی‌های آسیایی و ۲ دوره قهرمانی آسیا را پشت سرگذاشتیم که در این مسابقات به غیر از حدادی و یکی - ۲ نفر دیگر مدالی کسب نکردند. به هر حال چرا کیهانی زمانی که می‌خواست انتخاب شود وعده و وعید می‌داد، اما اکنون می‌گوید سطح دوومیدانی ما همین است. ۲۴ ماده در دوومیدانی داریم و رکورد نفرات اول در هر رشته دوومیدانی را ببینیم آن وقت متوجه می‌شویم که چقدر با آسیایی‌ها فاصله داریم. تیم ملی دوومیدانی چین ۳ دونده دارد که زیر ۱۰ ثانیه می‌دوند و ژاپن هم به همین صورت است. البته تیم ملی کره در دوی سرعت سطحش پایین است. تفتیان نفر اول دوومیدانی ما در دوی سرعت است که در بهترین شرایط می‌تواند ۱۰ ثانیه بدود.

حصیبی درباره اینکه دوومیدانی ایران ۴ سال پیش ۱۰ سهمیه المپیک داشت، اما تاکنون ۲ سهمیه بدست آوردیم، گفت: تفتیان چهار سال دیگر سنش بالا می‌رود و نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد چرا که برای موفقیت در دو‌های سرعت و پرش باید ورزشکار جوان باشد. تفتیان در روز مسابقات المپیک هم رکورد خودش ۱۰.۳ را کسب کند خوب است، اما اگر رکورد ۱۰.۱۴ یا ۱۰.۱۵ ثبت کند به مرحله نهایی هم نمی‌رسد. احسان حدادی رکوردش ۶۹.۳۲ است که در دور مقدماتی جهانی ۶۴ و ۸۴ سانتی متر پرتاب کرده و این در حالی است که نفرات اول بالای ۷۰ متر پرتاب کرده‌اند. به هر حال کسب ورودی المپیک فایده‌ای ندارد اگر ورزشکاران ما نتوانند نتایج خوبی در این رقابت‌ها بگیرند.


بیشتر بخوانید: حدادی به فینال پرتاب دیسک جهان صعود کرد


تفتیان جهش رو به جلو نداشته است 

او افزود: ما بعد از بازگشت از المپیک لندن در دوومیدانی چه کار کردیم. چه برنامه ریزی صورت گرفت و روی سایر ماده‌های دوومیدانی کار کردیم که ۴ سال بعد این ۱۰ سهمیه به ۱۵ سهمیه افزایش یابد. اکنون ۱۰ سهمیه به ۲ سهمیه رسیده و مشخص می‌شود که دوومیدانی پیشرفت نکرده و عقب مانده است. در حال حاضر قطری‌ها در پرش ارتفاع به دنبال جانشین هستند. تفتیان با رکورد ۱۰.۰۳ سهمیه المپیک بدست آورد و او در مسابقات جهانی روند رو به رشدی نداشته و رکورد ۱۰.۲۴ را به ثبت کرد. این ورزشکار جهش رو به جلو نداشته است تا رکورد ۱۰.۳ خود را به ۱۰.۲ تبدیل کند.

حدادی با پرتاب زیر ۶۹ متر در المپیک مدال کسب نمی‌کند

حصیبی تصریح کرد: حدادی بهترین دوومیدانی کار کشورمان است و اگر او تا المپیک ترقی کند رکورد ۶۴ متر را ۲ - ۳ متر افزایش می‌دهد و رکورد ۶۷ را ثبت می‌کند. به هر حال حدادی با پرتاب زیر ۶۹ متر در المپیک مدال کسب نمی‌کند.

کارشناس دوومیدانی درباره پیش بینی اش از آینده دوومیدانی گفت: این سئوال را باید از کیهانی پرسید که او برای زیر ساخت‌های دوومیدانی چه کار کرده است. تفتیان رکوردش در ماده سرعت ۱۰.۰۳ است و نفر دهم همین ماده رکوردش بالای ۱۱ است. به هر حال اگر خدای نکرده اتفاقی تفتیان مشکلی داشته باشد و نتواند رکوردش را بزند چقدر زمان می‌برد تا ورزشکاری این رکورد را ثبت کند. علاوه بر این به غیر از حدادی ۲ ورزشکار دیگر هم داریم که بالای ۶۰ متر پرتاب می‌کنند. اگر این ورزشکار فردا ورزش حرفه‌ای را کنار بگذارد جانشینی برای او داریم. ما باید زیر بنا و پایه دوومیدانی را قوی کنیم. آینده روشنی برای دوومیدانی نمی‌بینم.

او بیان کرد: کیهانی هدفش باید ترقی دوومیدانی باشد، اما در این ۴ سال حضورش در فدراسیون کاری نکرده است. اگر کیهانی از هر کدام از سفرهایش در کسب یک مدال به ایران کمک کند خوب است، اما این طور نیست. فدراسیون دوومیدانی در سطح فوتبال نیست و به اندازه فدراسیون تیراندازی است. روسای فدراسیون‌های دیگر به اندازه کیهانی سفر نمی‌روند.

حصیبی: حدادی در مسابقات جهانی نمی تواند مدال بگیرد/ آینده روشنی برای دوومیدانی نمی بینم

جعفر مرادی مظلوم نمایی می‌کند  

کارشناس دوومیدانی درباره اینکه جعفر مرادی دونده نیمه ماراتن به علت سهل انگاری فدراسیون نتوانست در مسابقات جهانی شرکت کند، بیان کرد: مرادی یک مقدار مظلوم نمایی می‌کند چرا که دوی نیمه ماراتن در مسابقات جهانی و المپیک نداریم. اگر هم این دونده در این مسابقات شرکت می‌کرد چه سودی برای کشورمان داشت چرا که رکورد ماراتن زیر ۲ ساعت است، اما رکورد ملی این رشته ورزشی ۲ ساعت و ۱۷ دقیقه است یعنی ورزشکار ما بعد از ۱۷ دقیقه به خط پایان می‌رسد.

او در پایان خاطر نشان کرد: ماراتن شرایط و بدنسازی خاص خود را دارد و علاوه بر این در ماده‌های سرعت و استقامت هم ورزشکاران کنیایی موفق هستند چرا که تار‌های عضلانی شان با بقیه ورزشکاران تفاوت دارد.


  بیشتر بخوانید: تفتیان و پیرجهان برای کسب نتیجه مطلوب تلاش کردند/ امیدوارم حدادی بتواند برای کشورمان افتخار آفرینی کند


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار