دومین جلسه از آموزش فتوشاپ رایگان، با موضوع بررسی کنترل کننده‌های نور و رنگ، منتشر شده است.

دومین جلسه از آموزش فتوشاپ رایگان؛ با دنیای تغییرات نور و رنگ، یکجا آشنا شوید! + تصاویر

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین قسمت از آموزش رایگان نکات کاربردی فتوشاپ، برای شما همراهان عزیز، آماده و منتشر شده است. در قسمت اول آموزش فتوشاپ، به بررسی برخی از بخش‌های مختلف نرم‌ افزار فتوشاپ (مانند نوار ابزار و تب windows) پرداختیم.

در این قسمت، به توضیح بخش بسیار مهم دیگری می‌پردازیم که درصد زیادی از کنترل و تغییرات نور و رنگ را به خود اختصاصی داده است.

  • Adjustment

برای دستیابی به این بخش، باید به نوار باید صفحه و سپس Images-Adjustment مراجعه کنید. در این بخش، کنترل کننده‌های نور و رنگ را در کنار هم مشاهده می‌کنید و نیازی نیست که برای دسترسی به هرکدام، به بخشی متفاوت سر بزنید.

 

آموزش فتوشاپ


ابزارهای Adjustment، کاربردهای زیاد و گسترده‌ای دارند، اما برای ویرایش آماتور یا نیمه حرفه‌ای، نیازی به یادگیری تمام قسمت‌ها نیست و ما فقط به بررسی پرکاربردترین قسمت‌ها می‌پردازیم.

  • Brightness/ Contrast

این بخش از نوار Adjustment، به صورت تخصصی روی سطح روشنایی کار می‌کند و ارتباطی به رنگ تصویر ندارد؛ اما تاثیر تغییر روشنایی، روی رنگ نیز مشهود است.

Brightness چیست و چه تاثیری روی عکس می‌گذارد؟

Brightness بدون در نظر گرفتن سطح روشنایی المان‌های مختلف عکس، روشنایی کل تصویر را به صورت یکسان کم و زیاد می‌کند؛ که در صورت بسیار تاریک یا بسیار روشن بودن عکس، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

Contrast چیست و عکس را چگونه جذاب‌تر می‌کند؟

اهرم Contrast را یک دفعه تا انتها به سمت راست (بیشترین مقدار) و یک دفعه تا انتها به سمت چپ (کمترین مقدار) ببرید. خواهید دید که در بیشترین مقدار، رنگ‌ها بسیار تند و شدید می‌شوند و در کمترین مقدار، تصویری بی‌روح و خاکستری به دست می‌آید. اما مکانیزم عملکرد این ابزار چیست؟

Contrast به زبان ساده، تعیین کننده میزان اختلاف بین نقاط روشن و نقاط تاریک عکس است. هرچه کنتراست بیشتری به تصویر اعمال شود، با افزایش اختلاف بین نقاط تاریک و روشن، المان‌هایی که نور نسبتا زیادی داشتند، پر نورتر و المان‌هایی که نور نسبتا کمی داشتند، کم نورتر می‌شوند. با درک این تعریف، بار دیگر، از ابزار Contrast استفاده کنید، اهرم را به آرامی و به راست بکشید و تغییرات تصویر را به صورت همزمان مشاهده کنید.

علت افزایش جذابیت تصویر با اعمال ۱۰ تا ۳۰ مرحله‌ایِ Contrast، این است که با این کار، میزان روشنایی سطوح به حد چشمگیری تغییر می‌کند و رنگ‌ها، خودی نشان می‌دهند.

آموزش فتوشاپ

  • Hue/Saturation

این ابزار از سه بخش تشکیل شده است که دو بخش به رنگ و یک بخش به نور اختصاص دارد؛ اما این ابزار را به کنترل کننده اختصاصی رنگ می‌شناسند و معمولا برای تغییر سطح روشنایی از آن استفاده نمی‌شود.

Hue، ذات رنگ‌ها را تغییر می‌دهد و روی تمام رنگ‌های تصویر اثر می‌گذارد؛ اما می‌توان با انتخاب رنگ، برای آن محدودیت تعریف کرد. این ابزار توان تنظیم شدت رنگ را ندارد و فقط نوع رنگ را تغییر می‌دهد.

Saturation به صورت تخصصی، فقط قدرت و شدت رنگ‌ها را تغییر می‌دهد. در صورتی که اهرم آن به پایین‌ترین مقدار جابجا شود، تصویری سیاه و سفید به دست خواهد آمد و در صورتی که این اهرم به بالاترین مقدار جابجا شود، اشباع شدن رنگ‌ها به چشم خواهد خورد.

  • HDR

این بخش مربوط به تکنیک اچ‌دی‌آر  (High dynamic range) است. تکنیکی که در دنیای عکاسی، محبوبیت زیادی دارد و به کمک بخش مذکور می‌توان تصاویر را با یکدیگر تلفیق کرد. البته برای این منظور، چند نرم افزار تخصصی (مانند HDR Photomatix) تولید شده است که به کمک آنها می‌توان در زمینه تهیه تصاویر HDR، حرفه‌ای‌تر عمل کرد، اما فتوشاپ نیز از قابلیت تلفیق تصاویر، بی‌بهره نیست.

  • Shadows/Highlights

این بخش نیز فقط روی تغییر روشنایی تمرکز دارد، اما با بخش Brightness/Contrast بسیار متفاوت است و فقط مکمل يکديگر هستند.

ابزار Shadows، نقاط تاریک عکس را روشن می‌کند و کاری با نقاط روشن ندارد؛ و ابزار Highlights، نقاط روشن را تاریک می‌کند و کاری با نقاط تاریک ندارد (در نتیجه، این دو ابزار، هرکدام به تنهایی، روی تمام نقاط عکس تاثیر نمی‌گذارند).

تمام ابزارهای بخش Adjustment، بسیار کاربردی و مهم هستند، اما بخش‌هایی که بررسی شد، پرکاربردترین هستند و برای بیش از ۹۵ درصد از تصاویر استفاده می‌شوند. دومین جلسه از آموزش فتوشاپ رایگان به پایان رسید. شما می‌توانید با ورود به لینک زیر، جلسه اول این سری از آموزش‌ها را مشاهده کنید.


بیشتر بخوانید:آموزش فتوشاپ؛ رایگان و تخصصی! + تصاویر


همچنین برای دریافت پاسخ سوالات یا ابهامات مربوط به هر جلسه آموزشی، در بخش نظرات، با ما در ارتباط باشید.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
از شما متشکریم
بازم از این اموزش ها بگزارید.
تا بهتر یاد بگیریم.

نظر بالا مملوو از حسادت هستش .
نزارید رو سایت. خوب شما نخون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
سلام. لطفاً دانلود برنامه فتوشاپ هم در سایت قرار دهید
Germany
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
متشکر.خیلی کار خوبی است انتشار دانستنی های مفید و امر آموزش بی مزد به دیگران ،موفق باشید .تشکر مجدد
-
زنبور
۰۷:۴۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
باسلام. از مسئولین محترم این سایت خواهشمندم از درج این گونه آموزش ها به صورت رایگان در سایت اجتناب کنند. زیرا اولا شغل بسیاری از مردم آموزش می باشد و با این کار در شغل آنها خطر بوجود می آورید دوم اینکه این گونه نرم افزار ها نوعی دانش محسوب می شود که خیلی ها با تلاش و کوشش یاد گرفته اند. چرا شما آموزش دندان پزشکی در سایت قرار نمی دهید یا طراحی منبع ذخیره انرژی و...؟؟!! با این کارتان فقط علم دوستان کامپیوتری و طراح را بی ارزش و کم اهمیت می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
عزیز برادر کسی که بخواد اینها رو یاد بگیره آموزش های رایگان فراونونی توی اینترنت هست مسئله اینه کسی دنبال یاد گرفتنش نیست بعد شما پزشکی رو مثل فوتوشاپ میدونی یعنی جون یه آدم به اندازه یه عکس اهمیت داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
یه یونیت دندونپزشکی بخر تا اونم شروع کنن!!!!!!
Germany
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
انتشار علم باعث افزایش آن می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
از نظر فتوشاپ عکس بیت مپ از 4 مولفه ( هیو ساچوریشن لومینانس رزولیشن ) تشکیل شده است .
آخرین اخبار