به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، حمیدرضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه صنعت حملونقل دریایی نقش قابلتوجهی برای توسعه پایدار کشورهای جهان دارد، گفت: اهمیت دریا و تأثیر آن در اقتصاد و زندگی امروزه بشر غیرقابل انکار است.
او با بیان اینکه منافع کشورهای صاحب دریا ارتباط مستقیم با نیازمندیها، تواناییها و فرهنگ آنها دارد، گفت: راهبرد دریایی کشورها بر مبنای اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی پایهگذاری و دنبال میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه زندگی میلیاردها انسان در جهان وابسته به صنعت دریانوردی و کشتیرانی است، افزود: برابر بولتنهای آماری و خبری دنیا، بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد میانگین وزنی کالاها و ۶۰ تا ۷۰ درصد میانگین ارزشی کالاها از طریق حملونقل دریایی جابجا میشوند.
آبایی با اشاره به اینکه بنادر تجاری ایران در حوزه دریای خزر، دریای عمان و خلیجفارس نیز قادر به تخلیه و بارگیری ۲۷۰ میلیون تن انواع کالاها در سال هستند، گفت: دریای خزر بهعنوان بزرگترین دریاچه جهان، بستر مناسبی برای حملونقل دریایی انواع کالاها فیمابین کشورهای حاشیه دریای خزر ازجمله ایران، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه و قزاقستان فراهم کرده است.
وی قرار گرفتن دو کریدور بینالمللی حملونقل کالا (شمال_جنوب و تراسیکا) در مسیر دریای خزر آن را بهعنوان پل ارتباطی فی ما بین کشورهای آسیای میانه با بازارهای جهانی برای حملونقل انواع کالاها از کشورهای اروپایی به جنوب شرق آسیا، اقیانوس هند و بلعکس کرده، تصریح کرد: بندرانزلی بهعنوان قدیمیترین و شاخصترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر دارای امکانات و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالاهای تحت حمل کشتیها و کامیونها بوده و همواره این بندر از قدیم تا به امروز بهعنوان یک بندر مهم برای بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی در شمال ایران مورد توجه بوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از دیرباز بندرانزلی بهعنوان دروازه اروپا برای مبادلات تجاری مورداستفاده قرارگرفته، تصریح کرد: برخورداری از مزیتهایی همچون نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه، باکو در آذربایجان، دسترسی آسان به بنادر اکتائو در کشور قزاقستان و ترکمن باشی در کشور ترکمنستان، دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی جمعیت کشورهای استقلالیافته شوروی سابق و کشورهای همسایه ایران و نیز قرار گرفتن آن در مسیر کریدورهای بینالمللی ترانزیت (شمال-جنوب، تراسیکا) و نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور ایران، فلسفه وجودی بندر انزلی را نسبت به سایر بنادر شمالی در حوزه دریای خزر متمایز کرده است.
آبایی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ شاهد اتفاقات خوبی در مجتمع بندری انزلی بودیم، بیان کرد: زمان حضور کشتی (port time) در بندرانزلی کاهش یافت و همچنین عملیات کانتینری نیز ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت که امیدواریم با پشتیبانی مسؤولان استان گیلان، پر سابقهترین بندر شمال کشور را به جایگاه اصلی خویش بازگردانیم.
او با اشاره به برنامههای در دست اقدام برای افزایش ظرفیت و ارتقای توان عملیاتی بندرانزلی گفت: توسعه زیرساختهای بندری هفت پست اسکله جدید تجاری و مسافری در حوضچه جدید شرقی بندرانزلی، ایجاد یارد کانتینری، احداث سوله سورتینگ و احداث سردخانه برای نگهداری کالاهای یخچالی از اقدامات پیش رو است.
انتهای پیام/آ