شهردار شیراز از اتخاذ رویکردی متفاوت و نوین در پرداختن به شهدای والامقام و عظیم الشان هشت سال دفاع مقدس در شهر شیراز و برگزاری برنامه‌هایی با عنوان شب‌های نور و نارنج خبر داد.

بزرگداشت یاد شهدا در شب‌های نور و نارنج شیرازبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حیدر اسکندرپور با اشاره به اینکه دفاع مقدس بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران و بهترین و ناب‌ترین محور برای تقویت فرهنگ جامعه ایران است، اظهار داشت: دوران درخشان هشت سال دفاع مقدس دارای توانایی الگوسازی اجتماعی برای مردم و نمونه‌ای کاربردی از همبستگی اقشار مختلف جامعه برای توسعه ایران اسلامی است.

شهردار شیراز بیان کرد: شهرداری شیراز تصمیم گرفت تا ویژه برنامه هفته دفاع مقدس را با عنوان «شب‌های نور و نارنج» با رویکرد محله محوری و از نگاهی اجتماعی برگزار کند.

او بیان کرد: در سال‌های گذشته شهرداری برنامه‌های این هفته را در مرکز شهر برگزار می‌کرد و از خانواده‌های شهدا جهت شرکت در این برنامه‌ها دعوت به عمل می‌آمد در حالی که در بسیاری از موارد شرایط حضور برای بسیاری از این بزرگواران به دلیل کهولت سن و مسایل دیگر فراهم نمی‌شد.

شهردار شیراز افزود: امسال برآنیم تا برنامه‌های دفاع مقدس را در دل محلاتی برگزار کنیم که شهدا، جانبازان و ایثارگران عزیز در آن محله متولد شده، رشد کرده و هویت محلی شان در آنجا شکل گرفته است.

اسکندرپور با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه‌های هفته دفاع مقدس در محلات گفت: با توجه به اینکه این شهدا در حافظه جمعی برخی از اهالی آن محله حضور دارند، یادآوری خاطره و یاد آن‌ها می‌تواند از آن‌ها الگو‌های «عینی و ملموسی» برای شهروندان بخصوص جوانان و نوجوانان بسازد. همچنین این اقدام می‌تواند منجر به تقویت هویت ملی و دینی شهروندان شود.

شهردار شیراز اظهار کرد: هدف دیگری که این برنامه با اجرا در محلات دنبال می‌کند این است که ارزش دفاع و صیانت از وطن را به نسل جوان که تجربه جنگ را ندیده اند، منتقل کند. دفاع در شرایطی که جنگ به کشوری تحمیل می‌شود و همچنین حفاظت و صیانت از کشور به عهده همین جوانان است که اگر به خوبی این ارزش در آن‌ها نهادینه شود، کشور در مورد تهاجم بیگانگان بیمه خواهد شد.

او افزود: قطعا اجرای برنامه در محلات مخاطبان بیشتری را از نسل جوان و نوجوان به خود جذب خواهد کرد؛ لذا از این جهت نیز اجرای برنامه در محلات کارایی، برون داد و اثرگذاری بیشتر و بهتری خواهد داشت.

گشتاسبی راد معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در خصوص برنامه «شب‌های نور و نارنج» گفت: این برنامه با همکاری فعال حوزه هنری استان در ۸ محله شهر شیراز دست خضر، فاضل، سنگ سیاه، ده پیاله، بلوار اتحاد (شهرک مهرگان)، پیاده راه سلامت (معالی آباد)، محله درب شازده و سجادیه سیمان برگزار می‌شود.

او با اشاره به محور‌ها و ویژگی‌های محتوایی سلسله برنامه‌های «شب‌های نور و نارنج» افزود: بیان منزلت اجتماعی رزمندگان و ویژگی‌های اجتماعی موجود در پیکره جبهه‌ها در قالب اجرای نمایش، شرح ویژگی‌های اجتماعی دوران دفاع مقدس در قالب شعر، شرح بیان رشادت‌ها و افتخارآفرینی رزمندگان از طریق پخش مستند‌های آن دوران، درونی سازی تاریخچه شفاهی براساس مرور وقایع توسط یادگاران هشت سال دفاع مقدس و اجرای پرسش‌ها و پاسخ‌هایی درباره حوادث جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با کمک سخنرانان برجسته از جمله ویژگی‌های این برنامه است.

گشتاسبی راد افزود: شهدای جلیل القدر دوران دفاع مقدس در ایران و شهر شیراز، با عمل به ارزش‌های قیام کربلا و باور‌های امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت، ترجمان ایثار، قیام برای حفظ وطن و وفاق اجتماعی بودند؛ بنابراین شهدای همین محلات، باید بزرگترین و نزدیکترین الگوی اجتماعی برای هم محله‌ای ها، نمادی از همبستگی اقشار مختلف در شهر شیراز و حفظ وحدت ملی و همبستگی اجتماعی باشند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تاکید کرد: دوران طلایی دفاع‌مقدس، از تاثیرگذارترین دوران در ابعاد فرهنگی است که تمام ملزومات فرهنگی یک جامعه اعم از فرهنگ دفاع، ایثار، شهادت، جهاد، مقاومت و مهربانی را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/م

برگزاری برنامه‌ شب‌های نور و نارنج در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.