دژپسند از ارائه گزارش ۶ ماهه نخست سال مبنی بر میزان واگذاری اموال مازاد بانک ها به ریاست جمهوری خبر داد.

تورم در زمان جنگ تحمیلی ۲۵ درصد گزارش شد/ تیم اقتصادی دولت وقت با کدام سیاست ها پیروز جنگ اقتصادی شد؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم نکوداشت مقام شهدای وزارت امور اقتصادی و داراری در هفته دفاع مقدس اظهار کرد: ۸ سال جنگی تحمیلی که با آرایش نظامی شروع شد بر این اساس ادامه پیدا کرد که با تخریب اقتصادی و از بین بردن حاکمیت ایران به پایان برسد.

دژپسند بیان کرد: سال ۶۵ معاون وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که در جنگ با ایران شوک نفتی را طراحی کردند تا حکومت جمهوری اسلامی را ساقط کنند.

او ادامه داد:سال ۶۰ تا ۶۴ متغیر اقتصادی ما مانند تورم، کاهنده و نزولی بود. رشد اقتصادی در سال‌هایی مثبت و ۲ رقمی بود اما در سال ۶۵ تا ۶۷ تورم به بالای ۲۵ درصد صعود می کند.

این عضو کابینه دوازدهم از اهداف دشمن برای به زانو در آمدن ایران در سال های جنگ تحمیلی با فشار به اقتصاد ایران یاد کرد و گفت: با دست رد زدن به سینه دشمن توسط امام راحل (ره) حتی یک وجب از خاکمان را از دست نداده و جنگ را به پایان رساندیم.

دژپسند گفت: در آن دوره ای که اقتصاد نفتی و بودجه کاملا وابسته ای داشتیم جنگ به کشور ما تحمیل شد. در آن شرایط دولت برنامه ریزی‌های فشرده ای را انجام داد و صادرات نفت را به حداقل رساند.


بیشتر بخوانید: ارزیابی اجرای سیاست‌های رونق تولید/ موانع تولید چگونه برطرف می شود؟

وزیر اقتصاد ادامه داد: سوال اینجاست که دولت وقت در زمان جنگ با شرایط فوق و وابستگی به نفت، چطور اقتصاد کشور را از سقوط کامل نجات دهد؟  آیا با سیاست های اعمالی زمان جنگ تحمیلی هم اکنون هم می توانیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم؟ این سوالات را طراحی می کنم تا مدیران اقتصادی کشور را به چالش و پاسخ دهی دعوت کنم.

هزینه ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار عراق در جنگ با ایران

او بیان کرد: متاسفانه در زمان جنگ تحمیلی آلمان ها و سایر کشورها تسلیحاتی را که به ما با قیمت گزاف بفروش می رساندند به وفور در اختیار دشمن ما قرار می دادند. عراق بر اساس گزارش سازمان ملل ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه جنگ با ایران کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: در جنگ تحمیلی رتبه های مسئولی و صندلی مقامات نداشتیم و همگی در یک رتبه قرار داشتیم. مهم ترین عنصر موفقیت دفاع ایران در جنگ تحمیلی مردم بود.

این مقام مسئول بیان کرد: در زمان جنگ هیچکس به دنبال سهم خواهی برای رفتن به میدان جنگ نبود بلکه از دارایی ها و بیت المال حفاظت کردن مطرح بود. استفاده بهتر از همه منابع در اختیار و تخصیص بهینه تمام منابع، اولویت پیروزی در جنگ هاست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مراسم ویژه گرامیداشت دفاع مقدس در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی براینکه نتایج واگذاری اموال مازاد بانک ها که در آخرین مهلت قانون خود به سر می برد به کجا ختم شد؟ گفت: گزارشی از اموال واگذار شده بانک ها در ۶ ماه ابتدای سال تهیه و در قالب یک گزارش به رئیس جمهور ارائه خواهد شد.

وی افزود: در مجامع بانک ها یکی از محورهای جدی که به عنوان سیاست مطرح شد اهتمام جدی بانک ها برای واگذاری اموال مازاد است. پایان سال هم  لحاظ عملکرد بانک ها مورد ارزیابی قرار گرفته و مشخص می شود که کدام بانک در واگذاری اموال مازاد پیش قدم بوده است در نتیجه به مدیران متعهد امتیازات ویژه ای لحاظ خواهد شد. تخلفات بانک ها از جمله در نرخ سود تسهیلات پرداختی مورد بررسی قرار می‌گیرد که بانک مرکزی آن را انجام می دهد.

وزیر اقتصاد گفت: درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر قاچاق لوازم خانگی به کشور راه های مختلفی وجود دارد و باید تمام آن ها با دلیل و مدرک اعلام شود. به طور مثال یک یخچال دوقلو را نمی توان از گمرک آن هم به صورت قاچاق رد کرد. خوشبختانه تعداد دستگاه های ایکس ری روز به روز در حال افزایش است. احتمال سوء استفاده از مرزها و بازارچه های مرزی نیز باید مورد وجود دارد که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار