زنگنه گفت: تا سال ۱۴۰۰تعداد ۲۷ طرح جدید در شرایطی اجرایی می‌شود که ما در تحریم به سر می‌بریم.
 
 
اقدامات چشمگیر جلوگیر از خام فروشی در صنعت پتروشیمی/ تولید ۲۵ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاس با بیان اینکه هم‌اکنون در آستانه جهش سوم پتروشیمی هستیم، گفت: در سال ۷۶ و هم زمان با آغاز دولت وقت ارزش تولیدات پتروشیمی یک میلیارد دلار بود که با تلاش و کمک شرکت ملی نفت و تعامل مطلوب بین‌المللی توانستیم مجموعه بسیار گسترده‌ای از طرح‌ها را آغاز کنیم،  بخشی از آن تا سال ۱۳۸۴ به نتیجه رسید و بخش دیگر آن به مدار درآمدی و افزایش ظرفیت تولید منجر شد به طوری که میزان تولید ما به ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار افزایش یافت.

او با بیان اینکه در این سال‌ها تلاش‌های بسیار گسترده‌ای انجام شد تا طرح‌های نیمه تمام به اتمام برسد، گفت: هم‌اکنون بیشتر طرح‌ها متوجه تولید پلاستیک و آلفین است که خوراک در آن‌ها عامل تعیین کننده به شمار می‌رود.

وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۹۲ تولید اتان ۴.۲ میلیون تن بود که در سال ۹۷ به ۷.۳ میلیون تن رسید و در سال ۱۴۰۰ میزان تولید ما به ۱۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.

زنگنه با بیان اینکه ۶.۳ میلیون تن خوراک از بید بلند، ۱.۸ میلیون تن از NGL ۳۲۰۰، ۲.۴ میلیون تن از خارک و ... تأمین می‌شود، گفت: هم‌اکنون جمع‌آوری گاز‌های فلر با ۱.۲ میلیون دلار توسط هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی کارون در جریان است و با اجرای واحد‌های NGL و خارک گاز‌های مشعل سفت شد و تمامی آن‌ها به ثروت خواهد شد و مهم‌ترین اقدامی که در این زمینه صورت گرفته آن است که از آلودگی محیط زیست جلوگیری شد.

ورود به برنامه جهش سوم تولیدات پتروشیمی

او با بیان اینکه در جهش سوم پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ تولید پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد، گفت: ظرفیت تولید در این بخش هم به ۱۰۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.


 بیشتر بخوانید: آغاز به کار سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست با حضور وزیر نفت


وزیر نفت تاکید کرد: تا سال ۱۴۰۰، ۲۷ طرح جدید در شرایطی اجرایی می‌شود که ما در تحریم به سر می‌بریم.

زنگنه با بیان اینکه هم‌اکنون در آستانه جهش سوم هستیم، گفت: در بخش تنوع خوراک و تنوع محصول چند ملاحظه وجود دارد و بیشترین تأکید ما بر حداکثر استفاده از اتان تولیدی است، بنابر این تعداد زیادی واحد متانول و کود اوره طراحی شده است، قصد داریم که از خوراک مایع در تلفیق گاز استفاده شده و به تولید پروپیلن برسیم،  این اقدام باعث تنوع در زنجیره پایین دست می‌شود.

او با تاکید بر اینکه جلوگیری از خام فروشی برنامه اصلی ما در این بخش بوده است، گفت: اگر رساندن یک میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار جلوگیری از خام فروشی نیست پس چه چیزی است؟

وزیر نفت افزود: هم‌اکنون ۵ میلیارد دلار خوراک در سال به پتروشیمی‌ها فروخته می‌شود که البته عامل محدوده کننده آن تقاضا است که ناشی از پارامتر‌های اقتصاد کلان به شمار می‌رود و در غیر این صورت ما مسئولیتی در تأمین خوراک نداریم.

زنگنه افزود: در سال ۹۷ پالایشگاه‌ها ۵ میلیارد دلار خوراک تحویل داده‌اند که ۲ میلیارد دلار آن به پتروشیمی‌ها اختصاص می‌یابد.

او با بیان اینکه پتروشیمی‌ها خط مقدم جنگ اقتصادی هستند، گفت: پتروشیمی بالاترین نقش را در بازگرداندن ارز در چرخه اقتصادی کشور داشته است و عمده ارز نیز به سامانه نیما تحویل داده  شده و مابقی صرف طرح‌های نیمه تمام شده است.

وزیر نفت با اشاره به توسعه استارت آپ‌ها در صنعت پتروشیمی افزود: ما برای استارت‌آپ‌ها در صنایع پایین دست، بالادست و بازرگانی پتروشیمی برنامه مفصلی داریم که امسال آغاز می‌شود و تنها استقرار فیزیکی مطرح نیست بلکه روابط اجزا و مجموعه زنجیره هم مهم است.

زنگنه افزود: حمایت‌های ویژه‌ای از استارت‌آپ‌ها خواهیم داشت، چرا که منجر به اشتغال‌زایی می‌شود تا چند سال پیش اشتغال به معنای کارمند بودن دولت مطرح بود، اما هم‌اکنون استارت‌آپ‌ها پرچم‌دار حوزه تولید و اشتغال در بخش های مختلف جامعه هستند.

او گفت: بدون آنکه کارمند باشیم می‌توانیم اقدامات مؤثر و قابل توجهی انجام دهیم و این به معنای تغییر پارادایم است که باید قدر آن را بدانیم تا تولید و زندگی مردم از طریق شاخه‌های مولد بگذرد.

وزیر نفت با بیان اینکه در جهش سوم پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ تولید پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار افزایش می‌یابد، گفت: ظرفیت تولید در این بخش به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید، در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۲۷ طرح جدید در شرایطی اجرایی می‌شود که ما در تحریم به سر می‌بریم.

او به آمایش سرزمین و هدف مهم ما در تحقق آن هم اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در داخل سرزمین مسئله کم آبی را داریم بنابراین توسعه پتروشیمی در کنار سواحل خزر را در دستور کار قرار دادیم که البته به شرط آن است که زنجیره تولید پایین دست ما هم توسعه یابد.

وزیر نفت گفت: هدف ما آن است که ظرفیت تولید را به ۱۳۰ میلیون تن و ارزش آن را به ۳۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ برسانیم که معادل مصرف خوراک یک و نیم میلیون بشکه هیدروکربن خواهد بود.

انتهای پیام/

قیمت بنزین افزایش نمی یابد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار