حاجی بابایی گفت: تخلف آشکار مجلس در تصویب تشکیل وزارت بازرگانی از قانون، سیاست‌های کلی و آئین نامه‌های داخلی کاملا محرز و غیرقابل انکار است.

تشکیل وزارت بازرگانی هزینه سنگینی  بر دوش کشور می‌گذاردحمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی، اظهار کرد: فارغ از بحث موافقت و مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی، امروز در مجلس تخلف آشکاری صورت گرفت که متأسفانه تحت هیچ شرایطی ریاست مجلس این تخلف از قانون را نپذیرفت و حضور اینجانب در جایگاه هیئت رئیسه نه به دلیل مخالفت بلکه برای جلوگیری از تخلف آشکار رئیس مجلس بود.

بیشتر بخوانید: نمایندگان کلیات طرح تشکیل «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» را تصویب کردند 

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مطرح کرد: امروز اتفاقاتی در مجلس افتاد که در شأن مجلس نبود و این رویداد‌ها یک‌بار دیگرنشان داد که مجلس در رأس امور نیست و دولت مجلس را مدیریت و هدایت می‌کند و عواقب گرانی‌های کشنده قرار است از دولت به مجلس منتقل شود. پس از این مجلس باید پاسخگو باشد که آیا گرانی‌ها کاهش می‌یابد؟ یاخیر.

او با تأکید بر اینکه اتفاقات امروز بیانگر این واقعیت است، که مجلس تاوان کم کاری و ندانم کاری دولت را می‌دهد، گفت: یکی از دلایل این تخلف سیاست یک بام و دو هوای حاکم بر امروز مجلس بود، زیرا زمانی که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تصویب شد، ریاست مجلس به درستی تصریح کردند، برای تصویب این وزراتخانه نیاز به دوسوم آرای نمایندگان است. چون خود او مخالف بود.

حاجی بابایی ادامه داد: با وجود این ادله محکم قانون و تصریح ریاست مجلس در تصویب یک وزارتخانه، به دوسوم آرا در فاصله زمانی بسیار کوتاه برای تشکیل وزارتخانه، ریاست مجلس در دستور اعلام کردند که نیاز به دوسوم آرای نمایندگان برای تشکیل وزرات بازرگانی نیست. چون خود او موافق بود.


او گفت: تصویب وزارت بازرگانی براساس قوانین و ادله و مستنداتی مانند بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه و بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری غیرقانونی است.


رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: از مستندات و ادله دیگر این مغایرت قانونی در تصویب وزارت بازرگانی تصریح بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی، همچنین اصل ۷۵ قانون اساسی است.

او تأکید کرد: گریز از قانون در نهاد قانوگذار امروز درحالی اتفاق افتاد که این مغایرت‌های قانونی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس استخراج و به مجلس اعلام شده است.

حاجی بابایی با اظهار تاسف از عصبانیت رئیس مجلس در برابر تذکر نمایندگان گفت: عصانیت رئیس مجلس ضربه بزرگی به جایگاه و شأن مجلس وارد کرد.

او در تبیین این موضوع گفت: کارکرد امروز مجلس تنزل شأن و جایگاه مجلس بود و هیچ دلیل موجهی برای این همه هزینه نبود. جز سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های دولت در کنترل بازار که مجلس آن را به جان خرید و نمایندگان مظلوم مجلس باید در مساجد و محافل پاسخگوی مردم عزیزمان باشند.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با ذکر این نکته که وزارت بازرگانی هزینه سنگینی را به مجلس و نظام تحمیل کرد گفت: نقد‌های درون و بیرون مجلس علیه مجلس دارای نکات مثبت و منفی است و ریاست مجلس در دو روز گذشته خیلی تلاش کردند تا مجلس را علیه ناقدین یکپارچه کنند، اما بی نتیجه بود، همه حرکت امروز رئیس مجلس قطعا و کاملا منفی و تنزل جایگاه مجلس بود.

حاجی بابایی تصریح کرد: ای کاش آقای لاریجانی امروز در جلسه علنی مجلس عصبانی نمی‌شد و کنترل از کف بیرون نمی‌رفت و آن الفاظ صادر نمی‌شد. به هر حال تشت از بام افتاد.جناب آقای لاریجانی جبران کنید و بگویید شما آنچه امروز نشان دادی نیستی فردا دیر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار