رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه به مشکل نداشتن خوابگاه در این دانشگاه اشاره کرد و گفت : امسال به هرشکلی که شده باید برای احداث خوابگاه که به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اقدام کنیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،علی اکبر اختری رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت : در این راستا اساتید دانشگاه را مکلف کرده‌ایم تا طرح درس خود را طی مهرماه در سامانه ثبت کنند.

او گفت : با انجام این کار، مراجع نظارتی دانشگاه و خود دانشجویان می‌توانند تمام برنامه‌ها و نحوه تدریس اساتید را در ترم پیش‌رو مشاهده کنند که این موضوع کیفیت آموزش‌ها را بالا می‌برد.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه بابیان اینکه این دانشگاه برای سالجاری اقدام به راه‌اندازی رشته جدید نکرده، گفت: باتوجه به اینکه در سال‌های اخیر به سمت توسعه کیفی به جای توسعه کمی رفته‌ایم، تمرکز ما روی رشته‌های بین رشته‌ای است و در این رابطه هم تلاش می‌کنیم رشته‌هایی را راه‌اندازی کنیم که استان در آن نیازمند نیروی متخصص است.

او گفت: در نظر داریم برای مقطع کارشناسی سال تحصیلی آینده از میان پنج رشته صنایع غذایی، صنایع فلزی، کنترل و حفاظت فیزیکی و رشته‌های زیرمجموعه راه آهن سه رشته را انتخاب و راه‌اندازی کنیم.

اختری افزود: در بحث کارشناسی ارشد هم تا سال ۱۴۰۱ سه رشته راه اندازی خواهیم کرد که در یکی از آن‌ها برای سال تحصیلی آینده جذب دانشجو خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه در ادامه بابیان اینکه برای سال تحصیلی جدید هر ماه یک رویداد کارآفرینی در این دانشگاه برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری استارتاپ‌ها و دعوت از صاحبان سرمایه برای ایجاد اتصال بین دانشجویان و آن‌ها از جمله برنامه‌های حوزه کارآفرینی دانشگاه در سال تحصیلی جدید خواهد بود.

او باتاکید براینکه دانشگاه صنعتی کرمانشاه به سمت دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین پیش می‌رود، افزود: کارآفرینی، نوآوری و انجام پژوهش‌های کاربردی از برنامه‌هایی است که آن را دنبال می‌کنیم.

اختری ایجاد تعامل با صنایع استان را از جمله سیاست‌های مهم کنونی دانشگاه صنعتی کرمانشاه برشمرد و افزود: دانشجویان دانشگاه ما این قابلیت و توانایی را دارند درصورتی که صنایع استان نیاز به بروزرسانی تجهیزات خود داشته باشند، آن را انجام دهند و در تعمیر قطعات معیوب هم به صنایع کمک کنند.

این مسئول گفت: در کنار واحد‌های تئوری که دانشجویان این دانشگاه می‌گذرانند، دوره‌های مهارت آموزی را نیز برای آن‌ها برگزار می‌کنیم، چراکه زمانی که دانشجویان فارغ التحصیل و جویای کار می‌شوند با داشتن مهارت به راحتی می‌توانند شغل پیدا کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه با سطح علمی بالایی فارغ التحصیل می‌شوند، گفت: بخش عمده‌ای از فارغ التحصیلان این دانشگاه که ورودی ۹۴-۹۳ بوده‌اند برای سالجاری در مقطع ارشد دانشگاه‌های مطرح کشور همچون امیرکبیر و تهران و... قبول شده و تعدادی از آنان هم به دلیل توانمندی‌های خوبی که دارند جذب صنایع مختلف شده‌اند.

او در ادامه با بیمار خواندن نظام آموزش عالی استان کرمانشاه، گفت: در بین ۳۱ استان کشور از نظر شاخص دانشجو به جمعیت در رده ۲۳ تا ۲۴ هستیم که وضعیت خوبی نیست.

اختری به کاهش ورودی‌های رشته‌های فنی در دانشگاه‌های استان هم اشاره کرد و افزود: میانگین جذب دانشجو در رشته‌های فنی در استان‌های کشور ۱۲ درصد و در کرمانشاه هفت درصد است و باتوجه به اینکه دانشجویان این رشته‌ها می‌توانند بلافاصله وارد توسعه شوند، کاهش تعداد آن‌ها باعث می‌شود تا در آینده نیازمند واردات مهندس از استان‌های مجاور شویم.

او به افول فضای انگیزشی میان دانشجویان جدیدالورود اشاره کرد و افزود: اخباری که در خصوص نبود اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها منتشر می‌شود، باعث شده تا دانشجویان جدیدالورود انگیزه چندانی در تحصیل نداشته باشند.

اختری گفت: برای ایجاد اشتغال دانشجویان یا باید برای آن‌ها کار دولتی ایجاد کنیم که آن هم با شرایطی که دولت دارد امکانپذیر نیست و یا اینکه باید به سمت ایجاد اشتغال از طریق کار‌های دانش بنیان برویم که این امر با کمک دانشگاه‌ها قابل اجرایی شدن است.

اختری به بالا بودن سطح علمی اساتید این دانشگاه هم اشاره کرد و گفت: افرادی که می‌خواهند به عنوان مدرس در این دانشگاه مشغول به کار شوند، پیش از جذب باید یک دوره پژوهشی شش ماهه را در صنایع استان بگذرانند و با اینکه دو طرح پژوهشی کاربردی ارائه دهند.

او نداشتن خوابگاه برای اسکان دانشجویان را یکی از مهمترین مشکلات این دانشگاه برشمرد و گفت: برای احداث یک خوابگاه در این دانشگاه به حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و برای جذب این میزان اعتبار تاکنون رایزنی‌های بسیاری را با بخش‌های دولتی، خیرین و... انجام داده‌ایم که بی‌نتیجه بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه افزود: در این دانشگاه حدود دو هزار دانشجو تحصیل می‌کنند که قریب به هزار نفر از آن‌ها خوابگاهی هستند و در شرایط کنونی در خوابگاه‌های خودگردان اسکان داده شده‌اند.

او گفت: متاسفانه دانشجویانی که در خوابگاه‌های خودگردان هستند باید دو برابر دیگر دانشجویان خوابگاهی هزینه پرداخت کنند و از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها نیز حاضر نیستند فرزندانشان را به دانشگاهی بفرستند که خوابگاه ندارد.

اختری گفت: هرچند اعتباری برای احداث خوابگاه نداریم، امسال به هر شکلی که شده کار احداث فضای خوابگاهی دانشگاه را آغاز خواهیم کرد.

او به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر سال جاری اشاره کرد و گفت: باتوجه به فعال و پیشرو بودن قشر دانشجو در انتخابات، در تلاشیم بدون آنکه دانشگاه را به شدت سیاسی کنیم، شرایط یرا بوجود آوریم تا دانشجویان مطالبات خود را از نمایندگان مجلس بخواهند و با این درخواست‌ها به نمایندگان برنامه بدهند.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: با این کار فضای بانشاط سیاسی و فرهنگی را در دانشگاه ایجاد خواهیم کرد.

او از راه‌اندازی سامانه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در دانشگاه خبرداد و گفت: برای سالجاری اختصاص اعتبارات به حوزه‌های زیرمجموعه بخش فرهنگی دانشگاه براساس عملکرد این بخش‌ها خواهد بود.

اختری به فعال بودن ۶۴ نشریه دانشجویی در دانشگاه هم اشاره کرد و گفت: هرچند که وجود این تعداد نشریه دانشجویی نشان از این است که دانشجویان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما از سوی دیگر این تعداد خارج از نیاز واقعی دانشگاه است و باید آن‌ها را ساماندهی کنیم.

او گفت: چهار تشکل دانشجویی در دانشگاه داریم و در صدور مجوز برای فعالیت‌های قانونمندانه دانشجویان سخت‌گیری نمی‌کنیم .

 

 

انتهای پیام/د

هر ماه یک رویداد کارآفرینی خواهیم داشت

برچسب ها: فرهنگیان ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.