رئیس سازمان فضایی ایران گفت: سه ماهواره ایران نیمه دوم امسال تکمیل می‌شود که از این تعداد دو ماهواره سنجش از دور و یک ماهواره مخابراتی است.

تکمیل سه ماهواره در نیمه دوم امسالبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران  در حاشیه دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت: سه ماهواره ایران نیمه دوم امسال تکمیل می‌شود که از این تعداد ۲ ماهواره سنجش از دور هستند که قرار است در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرند و یک ماهواره دیگر نیز مخابراتی است که در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت.

او تصریح کرد: متخصصان ما برای اتمام این سه ماهواره تلاش می‌کنند و ما نیز در حال هماهنگی با وزارت دفاع برای پرتاب ماهواره و قرارگیری آن‌ها در مدار هستیم که این ماهواره‌ها با نام‌های پارس یک، ظفر و ناهید هستند.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به توجه سازمان فضایی به زیرساخت‌ها گفت: یکی از حوزه‌هایی که در حال توسعه آن در کشور هستیم توجه به زیر ساخت‌ها و ایستگاه‌های فضایی است که محل ارتباط زمین با فضا هستند که با بررسی‌های علمی و نشست‌های کارشناسی که در حوزه فناوری انجام گرفته منطقه چناران در خراسان رضوی بهترین مکان برای مشاهده ماهواره هاست.

براری ادامه داد: در تلاش هستیم یکی از ایستگاه‌های فضایی ملی را در شهرستان چناران ایجاد کنیم که با توسعه این ایستگاه داده‌های ماهواره‌ای را به صورت مستقیم در این مکان دریافت می‌کنیم که با راه اندازی این ایستگاه، به توسعه و رونق خراسان رضوی کمک می‌شود بطوریکه داده‌های ماهواره‌ای خدمات متنوع به ویژه در بخش کشاورزی ارائه می‌کند که در تلاش هستیم مرحله نخست آن را تا پایان امسال عملیاتی کنیم.

او تصریح کرد: جمهوری اسلامی جزو ۹ کشور نخست جهان است که صاحب چرخه فناوری فضایی شده و متخصصان ما با توان و دانش بومی، توانسته اند بر این فناوری تسلط پیدا کنند و از سال ۱۳۸۷ با پرتاب ماهواره امید به این جایگاه رسید و هم اکنون ۱۲ کشور دنیا صاحب این چرخه کامل فن آوری فضایی هستند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: مهمترین دغدغه ما در برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور این است که بتوانیم مردم را با ظرفیت‌های این حوزه آشنا کنیم و  بتوانیم از حوزه فناوری فضایی که اقتدار علمی آن را کسب کرده ایم در راستای اقتدار اقتصادی نیز استفاده کنیم.
 
انتهای پیام//م.پ

سه ماهواره جمهوری اسلامی به زودی تکمیل می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.