رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با داشتن ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات دامی رتبه اول کشور را دارد.

محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: خراسان رضوی با بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دام سبک و ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات دامی رتبه نخست را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

او با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ هزار نفر در بخش پرورش و تولیدات دام سبک استان اشتغال دارند ، ادامه داد: برگزاری کارگاه آموزشی در توسعه پرورش دام سبک با تغذیه علمی می‌تواند گام مهمی در تولیدات دامی استان داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد تولید گوشت قرمز کشور در خراسان رضوی تولید می شود که پیش بینی می‌شود با اجرای طرح توسعه پرورش و اصلاح نژاد با تغذیه علمی، این میزان تا دو برابر افزایش پیدا کند.

اورانی با اشاره به توسعه فرهنگ و پرورش دام سبک با تغذیه علمی بدون وابستگی به مراتع، افزود: خراسان رضوی به لحاظ تعداد و تولید گوشت مقام اول را در کشور دارد، ولی خشکسالی‌های این ۱۸ سال اخیر، به دامداری سبک ما در استان صدمه زده است که امیدواریم با علمی کردن پرورش دام سبک بتوانیم بر مشکلات و آسیب‌های ناشی از خشکسالی غلبه کنیم.

او ادامه داد: در بخش کشاورزی سه زیر بخش داریم که زراعی، باغی و دامی است؛ بر اساس مطالعات صورت گرفته اگر الگوی کشت ما به سمت توسعه کشت‌های باغی در مناطق مستعد رشد کند، با توجه به مزیت بسیار خوبی که محصولات باغی دارد درآمد خوبی را نصیب کشاورزان و باغداران می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه زیر بخش باغی، دام و طیور هم در این حوزه تولید از مزیت نسبی برخوردار است، گفت: اگر تولید کنندگان ما در حوزه دام و طیور علم روز و دانش بومی را تلفیق و به کار گیرند، قطعاً هزینه تولیدشان کاهش و درآمد بیشتری نصیب دامدار و مرغدار می‌کنند.
 
اورانی افزود: با این کار  قیمت تمام شده را کاهش می دهند که رضایتمندی  مصرف کننده را به دنبال دارد؛ به همین خاطر اولین چیزی که سرلوحه ما در اقدامات هست آموزش و توانمندسازی ترویج انتقال یافته‌های تحقیقاتی به واحد‌های تولیدی و مزارع می‌باشد.

او ادامه داد:در قوچان درآمدی که کشاورزان شهرستان از تولیدات و پرورش دام سبک به دست می‌آورند نزدیک به ۳ برابر حوزه زراعت و یک و یک دهم محصولات باغی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قوچان ظرفیت بسیار خوبی در توسعه کشت گیاهان دارویی، پرورش زنبورعسل، پرورش ماهیان سردابی و پرواربندی دام دارد؛  علی‌رغم اینکه امروز جایگاه شهرستان در استان جایگاه خوبی است، ولی جا برای کار کردن بسیار زیاد است و ما با توجه به ظرفیت‌های قوچان می‌توانیم با توسعه کشت گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل ، توسعه پرواربندی و دام داشتی اصلاح شده بر بخش زیادی که امروز وجود دارد فائق باشیم.

انتهای پیام//ح. خ


بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات دامی در خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.