کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اتحادیه اروپا برای رهایی از پاسخگویی به عملی نشدن تعهداتش در قبال ایران فرار به جلو را انتخاب کرده است.


اروپا برای جبران عملی نکردن تعهداتش، فرار به جلو را انتخاب کرده است/ ترامپ برای مذاکره با ایران باید به برجام برگرددمحمد ساجدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی در محکوم کردن ایران و متهم ساختن کشورمان در مسائل میان یمن و عربستان، اظهار کرد: این اظهارات اروپایی‌ها تازگی ندارد و چندین بار آن را تکرار کرده‌اند، با توجه به اینکه در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد هستیم می‌توانیم به این بیانیه معنا و مفهوم بیشتری دهیم، از این نظر که اروپایی‌ها می‌‌خواهند چانه‌زنی سیاسی بیشتری با آقای روحانی داشته باشند.

او افزود: ایران بار‌ها نظرات خود در رابطه با مذاکره را مطرح کرده است، ما به هیچ عنوان بر سر مسائل دفاعی و موشکی بحث نمی‌کنیم و هیچ گونه توافق جدیدی بدون پایبندی به برجام را عملی نخواهیم کرد.

ساجدی ادامه داد: اگر ترامپ خواهان مذاکره با ایران است باید به برجام برگردد و در چارچوب این توافق به اظهارت او گوش می‌دهیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اروپایی‌ها فرار رو به جلو را انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد: اتحادیه اروپا برای رهایی از پاسخگویی به عملی نشدن تعهداتشان در قبال ایران فرار رو به جلو را انتخاب کرده‌اند.

او افزود: این موضوع که اروپا نتوانست در غیاب آمریکا تصمیم عاجلی در رابطه با ایران بگیرد و با کشورمان براساس اینستکس کار کند، برای آنها یک آلت آبروریزی است.

ساجدی اضافه کرد: اروپا برای جبران عملی نکردن تعهداتشان در قبال ایران، فرار رو به جلو را انتخاب کرده است و در نتیجه شرط و بیانیه می‌گذارد که تهران باید چارچوب مذاکرات طولانی‌مدت درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای را که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود بپذیرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در حقیقت کشور ما نه‌تنها از موضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد بلکه به راه خود ادامه می‌دهد، قبل از سفر آقای روحانی به نیویورک هم دستور کار‌ها کاملاً مشخص است و مقام معظم رهبری هم اعلام کرد که هیچ نوع مذاکره‌ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت.

او با اشاره به واکنش آقای ظریف نسبت به بیانیه سه کشور اروپایی، توضیح داد: این موضوع هیچ تأثیری در برجام نمی‌گذارد همچنین محور‌های گفت‌وگو کاملاً مشخص است.


بیشتر بخوانید:هیچ توافق جدیدی پیش از پایبندی به توافق کنونی وجود نخواهد داشت 


ساجدی گفت: بازی و نقشی که آقای روحانی ایفا کرده ترامپ را در یک دست‌انداز بزرگ انداخته است، به نظر من نه‌تنها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خارج از برجام صحبت نخواهیم کرد بلکه بر مواضع قبلی خودمان پافشاری خواهیم کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به محور‌های گفت‌وگو گروه ۴+۱، تصریح کرد: ما در این رایزنی بر دو امر بانک و تبادل پول تاکید داریم؛ به علاوه باید پول‌های ما برگردد و تضمینی بر خرید نفتمان از سوی اروپایی‌ها وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه شب گذشته خود ضمن وارد کردن اتهاماتی در مورد نقش ایران در حوادث آرامکو تأکید کردند که زمان آن فرارسیده است که ایران چارچوب مذاکرات طولانی‌مدت درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد.

در همین رابطه محمد واد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، بامداد سه‌شنبه در صفحه توییتر خود به بیانیه شب گذشته فرانسه، آلمان و انگلیس در مورد ایران و فرارسیدن زمان انجام مذاکرات طولانی‌مدت با تهران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی واکنش نشان داد و تاکید کرد که هیچ گونه توافق جدیدی بدون پایبندی به برجام وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار