کارشناس مسائل بین الملل گفت:«طرح فریز در برابر فریز»تا این لحظه منتفی و هیچ گونه جامعه عملی نخواهد پوشید.

تضمینی برای توقف تحریم‌های آمریکا وجود ندارد/ طرح فریز در برابر فریز در نطفه خفه شده استبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفته می‌شود امانوئل بن مشاور رئیس‌جمهور فرانسه با پیشنهادی موسوم به «طرح فریز در برابر فریز» به تهران آمده بود.

در حقیقت  این طرح فرانسه مبنی بر این بوده است که آمریکا و ایران «برای دوره‌ای کوتاه، اقدامات خود را منجمد سازند، به عبارت دیگر این طور ادعا می شود که واشنگتن تحریم‌های خود را به ویژه در حوزه فروش نفت و معاملات بانکی منجمد خواهد ساخت  و در مقابل ایران هم روند بازنگری در تعهداتش را متوقف می کند».

 سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم درباره این طرح می‌گوید ایران هیچ پیشنهاد رسمی از طرف‌های برجام دریافت نکرده است.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ترامپ در زمان  سفر اخیر خود به ژاپن «طرح فریز در برابر فریز» را پیشنهاد داد، ولی  قبل از اینکه رئیس جمهور کاخ سفید موافقت خود را اعلام کند، بنا به گفته ظریف، تیم B، جان بولتون و نتانیاهو مخالفت کردند٬ همچنین بلافاصله واشنگتن تحریم‌های پتروشیمی را علیه ما اعمال کرد.

وی افزود: «طرح فریز در برابر فریز» طرحی قدیمی است که همان لحظه لغو شده است،  فرانسه هم در حالی آنرا مجدد مطرح کرده در حالی که این طرح در نطفه خفه شده است.

ساجدی توضیح داد: با توجه به اینکه فریز کردن پیشرفت اتمی ایران یک امر عادی و طبیعی است، ولی نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد، چراکه تضمینی برای ادامه توقف و فریز تحریم های  آن ها وجود ندارد، بنابراین تا این لحظه این طرح منتفی است و هیچ گونه جامعه عملی نخواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به منافع اروپا گفت: از ۱۰۰۰ سال پیش تاکنون سابقه نداشتیم که ۵ قدرت برتر دنیا برای مذاکره  با کشور جهان سوم اقدام کنند، ولی در رابطه با ایران این موضوع انجام شد در حالی که چنین چیزی تا به حال اتفاق نیوفتاده است.

وی با بیان اینکه توافق با ایران بر سر مسائل هسته‌ای از چند بعد حائز اهمیت است، گفت: درابتدا ایران با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست همچنین قدرت منطقه‌ای ما در هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست و  آمریکا و اروپا می‌دانند که کوچکترین خطایشان آخرین پاسخ را دریافت خواهد کرد، بنابراین مجبور به معامله با کشور ما هستند.

ساجدی تصریح کرد: هرگونه آرامش در خاورمیانه بدون نظر ایران هرگز امکان پذیر نیست، بنابراین اگر اروپایی‌ها و غربی‌ها خواستار آرام نگه داشتن خاورمیانه هستند باید با ایران کنار بیایند چراکه آرامش بدون ایران در نظام سیاسی مفهومی ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان اظهار کرد:موقعیت ژئوپلتیک ایران، همچنین میزان ذخایر نفت و  گاز هیچ کشوری با تهران قابل قیاس نیست و در حقیقت واشنگتن  بر این واقعیت غیر قابل انکار به خوبی واقف است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار