اولین نمایشگاه فناوری اطلاعات در کابل برگزار شد و با تمام مشکلات، استقبال از تولیدات ایران در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چشمگیر بود.

برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی ICT در کابل/ استقبال چشمگیر از تولیدات ایرانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کابل شهریور خوبی را نگذراند. حملات انتحاری یکی پس از دیگری غم را در این شهر پراکند. عروسی‌ها عزا شدند و افغان‌ها همزمان با مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام)، عزیزان‌شان را نیز به دل خاک سپردند. در دل این اتفاقات تلخ، اما یک اتفاق خوب رخ داد، شاید کام اهالی افغانستان از آن شیرین نشد، اما برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات در دل این حملات، می‌تواند قدم مهمی برای توسعه کشوری باشد که مردمش تلاش می‌کنند آن را دوباره بسازند.

نمایشگاهی که حدود یک سال و نیم قبل توسط ایران برای افغانستان برنامه‌ریزی شده بود، برگزار شد و با تمام مشکلات، استقبال از تولیدات ایران در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چشمگیر بود.

رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی تهران که همراه با ۳۰ شرکت ایرانی، نصرالله جهانگرد معاون پیشین وزیر ارتباطات و چند تن از دیگر مسئولان حوزه فن‌آوری ایران در این نمایشگاه حاضر بود در گفتگو با ایرنا، از این نمایشگاه سه روزه، اتفاقات تلخی که رخ داد، امنیت افغانستان، وضعیت اینترنت و قراردادهایی که طی این مدت منعقد شد، صحبت کرد.

«آزاد معروفی» معتقد است، برگزاری این نمایشگاه قدم اولی است برای این که افغان‌ها با تولیدات ایران در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آشنا شوند و از طرف دیگر می‌تواند مهملی برای سازمان‌ها و تولیدکنندگان ایرانی باشد که در این عرصه حضور جدی داشته‌اند.

حضور نیروی کار در افغانستان

او با اشاره به این نکات تاکید می‌کند: با استفاده از موقعیت خوبی که در افغانستان وجود دارد، افراد مستعد می‌توانند با حساب و کتاب ریسکی که ممکن است حضور در آن‌جا داشته باشند، فعالیت‌شان را آغاز کرده و بخش توسعه یافته ایران و خدمات فنی و مهندسی را به این مردم ارائه کنند.

رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی تهران، در خصوص عقبه برگزاری این نمایشگاه در افغانستان گفت: با توجه به موقعیتی که در این کشور وجود دارد، آن‌ها توانایی برگزاری نمایشگاه را نداشتند و نحوه برگزاری آن را به خوبی نمی‌دانستند به همین دلیل این کار به ایرانیان سپرده شد.

برگزاری نمایشگاه پس از سه مرتبه تعویق

وی افزود: ابتدا قرار بود این نمایشگاه در اسفند ماه برگزار شود، اما موقعیت جوی مانع از برگزاری آن شد. نوبت دوم برگزاری اردیبهشت امسال بود که به درخواست وزیر وقت ارتباطات این کشور و به این دلیل که نتوانسته‌اند در این مدت کوتاه شرایط برگزاری نمایشگاه را فراهم کنند، به خردادماه موکول شد. اما این‌بار هم از سوی وزارت امور خارجه ایران به دلیل مسائلی که در این کشور وجود داشت برای سومین مرتبه به تعویق افتاد. اما در نهایت ۱۲ شهریور با تمام مشکلاتی که وجود داشت، اولین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات افغانستان در شهر کابل برگزار شد.

برای برگزاری این نمایشگاه بین المللی، ۳۰ شرکت ایرانی روز یازدهم شهریور عازم افغانستان شدند. معروفی در این خصوص گفت: نمایشگاه از روز ۱۲ شهریور آغاز به کار کرد و طی سه روز استقبال خوبی از جانب افغانستانی‌ها صورت گرفت. روزهای تلخی بود و در مدت اقامت‌مان سه حمله انتحاری رخ داد اما این حملات برای مردم آنجا دیگر عادی شده و به زندگی خودشان ادامه می‌دادند. دقیقا مانند زمانی که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در جریان بود.

آموزش از راه دور

علاوه بر شرکت‌های ایرانی، ۳۰ شرکت افغانستانی نیز در این نمایشگاه حضور یافتند، معروفی در این خصوص گفت: شرکت‎های حاضر در این نمایشگاه همه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، فعال بودند. از نشر الکترونیک گرفته تا پرداخت و حوزه سخت‌افزار. طی این مدت حداقل ۴۰ تفاهم‌نامه به امضا رسید و سه قرارداد منعقد شد. امیدواریم دیگر تفاهم‌نامه‌ها نیز ظرف مدت کوتاهی تبدیل به قرارداد شود.

رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی تهران، تصریح کرد: جامعه افغانستان به شدت نیازمند تحول است. از آن‌جا که رشد اقتصادی این کشور بالای ۲۸ درصد در سال را نشان می‌دهد، می‌توان به آینده کاملا امیدوار بود. افغانستان سال‌ها در جنگ بوده و نتوانسته در حوزه تکنولوژی‌های مختلف دستاوردی داشته باشد، به همین دلیل به ICT و متخصصان این حوزه نیاز دارد. علاوه بر این‌ها زبان مشترک، بحث و گفت و گو درباره مسائل کاری ما را به سمت مفیدی برده خصوصا در حوزه نرم‌افزارهایی که به زبان فارسی طراحی شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: در شرایطی که نرخ ارز در کشور ما بالاست، قیمت محصولات تولیدی‌مان در آن‌جا پایین است. در مواردی حتی از چینی‌ها و هندی‌ها نیز پیشی می‌گیریم. بنابراین با تمام دلایلی که برشمردم، افغانستانی‌ها برای دریافت محصولات ما راغب هستند و در آینده نیز اگر آن‌ها بتوانند در مورد خاصی کمک کننده باشند، حتما همکاری‌های دیگری نیز شکل خواهد گرفت.

معروفی درباره قراردادهایی که در این نمایشگاه منعقد شده‌اند، گفت: یکی از قراردادها آموزش از راه دور است که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. این قرارداد در حوزه مبادلات الکترونیکی منعقد شد، می‌توان برآورد بالای ۱۰ میلیون دلار برای آن در نظر گرفت. البته انتظارمان این است که در آینده تعداد این قراردادها بیشتر شود.

البته رسیدن به این هدف نیازمند قدم‌های دیگری است. معروفی در این باره افزود: برای این کار نیاز است شرایط حضور دائم برخی شرکت‌ها در افغانستان فراهم شود تا این اطمینان کسب شود که خدمات پس از فروش وجود دارد و در آینده شرکت‌ها آن‌ها را رها نخواهند کرد.

ما در این خصوص تمهیداتی اندیشیده‌ایم و در حال پیگیری‌ آنها هستیم. ما به عنوان کنسرسیوم ایریانا به این روند نظارت خواهیم کرد و برای بررسی مسائل مربوط به حقوق، بیمه و مالیات کنارشان خواهیم بود.

معروفی افزود: در این کشور نیروی انسانی ماهر و دارای مهارت‌های خاص بسیار اندک است و می‌توانیم در این حوزه قدم برداریم و نیروی انسانی به آن‌جا صادر کنیم. البته قبل از هر اقدامی باید مسائل امنیتی بررسی شود.

با توجه به انعقاد قرارداد آموزش از راه دور، از معروفی در خصوص وضعیت اینترنت کابل می‌پرسم. او با اشاره به این‌که وضعیت اینترنت همراه در کشور افغانستان خوب است و در برخی نقاط، حتی از ایران هم سرعت بهتری دارد، گفت: وضعیت اینترنت اکثرا روی موبایل است و به جز مناطق خاص، سرعت بسیار خوبی دارد. نکته دیگر این‌که سایتی در این کشور فیلتر نیست.

معروفی و شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور یافتند، در واقع گوشه‌ای از جنگ در این کشور را نیز به نظاره نشستند.

معروفی در پایان این گفت‌وگو، به این نکته اشاره کرد که با تمام این مسائل، می‌توان در این کشور کار کرد و قدم‌هایی برای توسعه برداشت، ما در سه حادثه‌ای که بین ۱۱ تا ۱۴ شهریور در افغانستان رخ داد در این کشور بودیم. صدای حملات را شنیدیم اما آن‌ها را ندیدیم. با تمام تلخی که این حوادث داشت، اما مردم کار و زندگی را رها نکرده بودند.

در محل نمایشگاه سه لایه امنیتی وجود داشت که باید از آن می‌گذشتیم. اما بارها برای انجام مصاحبه، کار، بازدید از کابل از محل اقامت و نمایشگاه خارج شدیم و مشکلی برای ما به وجود نیامد. حتی یکی از دوستان در آن‌جا به استادیوم رفت و به تماشای فوتبال نشست.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.