حملات انصارالله به تاسیسات مهم نفتی شرکت آرامکوی عربستان بزرگتر از آن بود که سعودی‌ها بتوانند آن را تکذیب یا پنهان کنند.

الجزیره: سعودی‎ها نتوانستند حملات پهپادی دیروز انصارالله به تاسیسات نفتی خود را کتمان کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره گزارش داد: حمله روز گذشته به تاسیسات نفتی عربستان به حدی بزرگ و گسترده بود که سعودی‌ها این بار نتوانستند آن را پنهان یا تکذیب کنند.

مجری شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: ”انصارالله اعلام کرد با ۱۰ فروند پهپاد، دو پالایشگاه بقیق و خریص در شرقی‌ترین منطقه عربستان را در عملیاتی که آن را توازن بازدارندگی ۲ نامگذاری کرد، هدف قرار داد. اکنون سعودی‌ها که برای نابود کردن انصارالله در مدت چند هفته، در یمن دخالت کردند، اکنون چه گزینه‌هایی پیش رو دارند؟ عربستان به جای آن، اکنون خودش هدف حملات پی در پی در حیاتی‌ترین تاسیسات خود، قرار می‌گیرد. علاوه بر اینها، سعودی‌ها متحمل تلفاتی در مرز‌های جنوبی هم می‌شوند. این در حالی است که به نظر می‌رسد، پس از کودتای شورای انتقالی جنوب، درگیر تحولات جنوب یمن شدند.“

گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره درباره حمله پهپادی به دو پالایشگاه اصلی عربستان گفت: حملات انصارالله به تاسیسات مهم نفتی شرکت آرامکوی عربستان در دو شهر بقیق و خریص در شرق این کشور، بزرگتر از آن بود که سعودی‌ها بتوانند آن را تکذیب یا پنهان کنند.

وزارت کشور عربستان اعلام کرد این حملات با پهپاد صورت گرفت. سران انصارالله می‌گویند ۱۰ فروند پهپاد در این حمله مشارکت داشت و آن‌ها تهدید کردند که حملات بیشتری اجرا خواهند کرد. این نخستین بار نیست که هواپیما‌های انصارالله این مسافت طولانی را طی می‌کنند، اما به نظر می‌رسد این بار سنگین‌ترین ضربه را وارد آوردند. زیرا خسارت‌های سنگینی بر جای گذاشت. ستون‌های دودی که از این دو پالایشگاه به آسمان بلند شده در تصاویری که ناسا از فضا و با ماهواره‌ها گرفته است، دیده می‌شود. در بقیق بزرگترین پالایشگاه نفت جهان قرار دارد. ظرفیت تولید این تاسیسات نفتی بیش از ۷ میلیون بشکه نفت در روز است. این در حالی است که مجموع ذخایر نفت این میدان نفتی حدود ۲۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع، اعلام کرد حمله به تاسیسات بقیق و خریص باعث مختل شدن تولید و صادرات نفت عربستان شد. به گفته این منابع، تولید روزانه ۵ میلیون بشکه نفت عربستان تحت تاثیر این حملات قرار گرفت که معادل نیمی از تولید روزانه عربستان است.

در ادامه این گزارش آمده است: این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد این دو پالایشگاه، روزانه ۸ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند. بر اساس این آمار‌ها به نظر نمی‌رسد عربستان تنها طرفی باشد که از حملات اخیر آسیب دید و پیامد‌های این حملات که هنوز به طور کاملا آشکار نشده است، به طور آشکار، بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عربستان برای جنگ خود در یمن، هزینه بسیار دردناکی پرداخت می‌کند و سوال آن است که سعودی‌ها تا چه اندازه می‌توانند این بار سنگین را تحمل کنند؟ به ویژه که به نظر می‌رسد سعودی‌ها در تحمل این بار سنگین، شریکی ندارند.

 اقتصاد و اعتبار عربستان به وخامت بیشتری که حملات بقیق و خریص ایجاد خواهد کرد، نیازی نداشت. آیا ریاض از این حملات به عنوان فرصتی برای اصلاح نگاه خود و یافتن راهی برای کاهش خسارت‌هایش استفاده خواهد کرد یا اینکه به عادت خونبار خود در هدف قرار دادن غیرنظامیان در یمن برای انتقام گرفتن از انصارالله ادامه خواهد داد؟

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار