به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن نیازی و حدیث ابراهیمی در مقالهای به "بررسی تاثیر بازیهای رایانهای بر انزوای اجتماعی کودکان" پرداختند.
امروزه رایانه و بازیهای رایانهای جزء انکار ناشدنی زندگی شده اند. تاثیرات بازیهای رایانهای بر سبک زندگی افراد امروزه به دغدغه پژوهشگران این عرصه تبدیل شده است؛ گستردگی، تنوع و جذابیت بازیهای رایانه ای، آنها را از یک سرگرمی صرف فراتر برده است.
در بین اقشار جامعه اولین آشنایی کودکان و نوجوانان با رایانه و فضای مجازی اصولا بازیهای رایانهای هستند. تحقیقات نشان داده است که انجام بازیهای رایانهای تحت برخی شرایط از جمله استفاده طولانی مدت ازاین بازیها و محتوای نادرست و خشن آنها منجر به افزایش انزوای اجتماعی میشود.
انزوای اجتماعی در کودکان به دلیل حساسیت و تاثیرپذیری در این دوران اثرات به مراتب زیان بارتری دارد.
این مقاله با روش اسنادی، ضمن بررسی انزوای اجتماعی ناشی از استفاده نامطلوب از بازیهای رایانهای به ارائه راهکارهایی همچون، آموزش مهارتهای اجتماعی به والدین و کودکان، آموزش سواد فضای مجازی به والدین و نظارت آنان در دسترسی کودکان به رایانه، نظارت برمحتوا و مدت زمان بازیهای رایانهای کودک پرداخته است.
برنامه ریزی والدین برای اوقات فراغت فرزندان و تشویق آنان به انجام بازیهای جمعی، جهت برون رفت از این مسئله از جمله نتایج این مقاله است. در کنار این موارد، نباید نقش مسئولان برای برنامه ریزی و تولید بازیهای رایانهای متناسب با فرهنگ و ارزشهای بومی و نیاز کودکان را نادیده گرفت.
این مقاله در چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی بازیهای رایانه ای؛ فرصتها و چالشها در دانشگاه کاشان ارائه شد.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/