مراسم «چهل منبر» رسم دیرینه لرستان، صبح و عصر روز تاسوعا به یاد اسارت حضرت زینب (س) برگزارمی شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، مراسم «چهل منبر» در صبح و عصر روز تاسوعا به یاد اسارت حضرت زینب (س) برگزار می‌شود، بانوان و آقایان عزادار با پای برهنه، نقاب بر چهره نیت می‌کنند و با حضور در ۴۰ مراسم عزاداری و ۴۰ شمع را در چهل سقاخانه روشن می‌کنند، این مراسم که به چهل منبر معروف است، با سکوت تمام و زمزمه کردن ذکر‌های عزاداری برگزار می‌شود.

قدم ها راهی چهل منبر دعا در تاسوعای حسینی شد

بانوان لرستانی با شرکت در آیین معنوی چهل منبر شمع‌های حاجت را روشن می‌کنند و به یاد مصیبت‌های حضرت زینب (س)، زنان و کودکانی که در روز عاشورا به اسیری رفته‌اند اشک ماتم ریخته و بر سر و سینه می‌کوبند، آنان که معتقد هستند که تا روز تاسوعای حسینی در سال آینده حاجت خود را از حضرت زینب و سیدالشهدا می‌گیرند.

قدم ها راهی چهل منبر دعا در تاسوعای حسینی شد

آیین چهل منبر بیشتر در شهر خرم آباد و بروجرد مرسوم بوده و افرادی که در سال قبل در آیین چهل منبر شرکت کرده و حاجت گرفته اند، امسال نیز برای ادای نذر خود در این مراسم شرکت می‌کنند.

امروز خیمه‌ها و تکیه‌های دایر شده در سطح شهر و مراسم‌های روضه فعال در شهر و سقاخانه‌ها مملو از شمع‌های حاجت است؛ شمع‌هایی که هر کدام از یگانه جوانمرد روز تاسوعا طلب نیاز می‌کنند و عاشقانه در حزن و اندوه این روز می‌گریستند.

قدم ها راهی چهل منبر دعا در تاسوعای حسینی شد

صحنه آب شدن شمع‌ها که در کنار هر خیمه و تکیه دایر شده در سطح شهر خرم آباد شهر را پر از بوی اشک و ماتم کرده است و چشم‌ها را اشکبار می‌کند.

در روز تاسوعا برخی از بانوان لرستانی در عزای سید الشهدا و به نشانه همراهی با یگانه بانوی صبر با پا‌هایی برهنه و صورت پوشیده در سطح شهر به راه می‌افتند و با زمزمه ذکر و مناجات چهل شمع را در چهل منبر عزای حسین (ع) به نیت برآورده شدن حاجت روشن می‌کنند.

در این آئین هر کس که حاجتی دارد با پای پیاده و نقاب بر رو، ۴۰ شمع را در ۴۰ سقاخانه یا حسینه روشن می‌کند و تا سال آینده به انتظار برآورده شدن حاجتش می‌نشیند.

قدم ها راهی چهل منبر دعا در تاسوعای حسینی شد

این آئین که از صبح تاسوعا در سطح شهرستان‌های خرم آباد و بروجرد آغاز می‌شود تا حدود اذان مغرب ادامه می‌یابد و بانوانی که در این سنت حضور می‌یابند در هر منبر به یاد اسارت زینب کبری و دیگر زنان و کودکانی که در عاشورا به اسیری رفته‌اند اشک ماتم می‌ریزند.

انتهای پیام/ر

برگزاری مراسم «چهل منبر» رسم دیرینه لرستان

برچسب ها: تاسوعا ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.