مداحی‌های ماندگار با اشعار بامحتوا شور حسینی را در ماه محرم دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،استشمام بوی اسپند، هیات‌های زنجیرزنی و سینه زنی، دیدن خیابان‌های چراغانی با پرچم‌های رنگین مزین شده با نام حضرت سید الشهدا (ع) و هزاران نقش و نگار به یاد شهیدان کربلا این روز‌ها در هر کوی و برزنی دیده می‌شود.

سنت عزاداری اباعبد الله الحسین (ع) امانت الهی و میراثی گرانبها از گذشتگان است و عزاداری با اخلاص و جلوگیری از ورود هرگونه خرافات و بدعت گرایی، عامل حفظ این امانت و مانع وارد شدن خدشه‌ای به آن می‌شود.

شور حسینی با مداحی به سبک اشعار آیینی

مداح، در اصطلاح شیعى به کسانى گفته مى‏ شود که در ایام ولادت‌ها و شهادت هاى ائمه‏ (ع) در مجالس جشن و عزا به خواندن اشعارى در فضایل و مناقب محمد و آل محمد، یا در مظلومیت آنان مى ‏پردازند، ولى اغلب به مرثیه خوانان حسینى گفته ‏مى‌شود که با خواندن شعر مرثیه و ذکر مصیبت، اهل مجلس را مى‏‌گریانند و به تفکر وا می‌دارند.

صدا‌های ماندگار، لحن جذاب و سوز کلام مداحان هیچ گاه از خاطر ما انسان‌ها فراموش نمی‌شود، کیست که نوای روح بخش مرحوم سید محمد کوثری در چاووشی خوانی‌ها و اجرای نوحه (بی گناه اصغر من) در محضر حضرت امام خمینی (ره) را نادیده بگیرد؟

آیا یادمان می‌آید صدای حماسه خوان هایی، چون صادق آهنگران، غلامعلی کویتی پور، حسین فخری، احمد گرایلی و بسیاری از خوانندگان و مداحان این نسل چه روزگاران خاطره بارانی را برای همه ما در ایام محرم آفرید؟

کسی هست که قدرت صدا و گستردگی نوا در منقبت حضرت سید الشهدا را بدون سلیم موذن زاده درک کند؟

شور حسینی با مداحی به سبک اشعار آیینی

شور حسینی با مداحی به سبک اشعار آیینی

مداحی‌های محرم به کجا می‌رود؟

یکی از عزاداران حسینی می‌گوید: برخی افراد از سبک‌های تقلیدی و حتی سبک اشعار خوانندگان غربی مداحی می‌کنند.

او افزود: گاهی اوقات برقراری ارتباط با اشعار برخی مداحان مشکل است و این سبک مداحی تاثیری بر ذهن و روح ما ندارد.

این شهروند ساروی گفت: عده‌ای از مداحان به سبک شعر مداحی می‌خوانند و برخی‌ها هم حتی نام امام حسین (ع) را درست تلفظ نمی‌کنند.

او افزود: یکی از دلایل گسترش مداحان غیراصولی، توجه قشر جوان به سبک‌های جدید مداحی است و باید افرادی که این سبک‌ها را طراحی می‌کنند پایبند به اصول مذهبی باشند.

شور حسینی با مداحی به سبک اشعار آیینی

برنامه ریزی دشمن برای هیات‌های عزاداری

غلامرضا رائی یکی از مداحان اهل بیت شهرستان ساری با بیان اینکه وحدت، اتحاد و همبستگی هیات‌های عزاداری و برنامه ریزی منسجم، سد بزرگی در مقابل دسیسه دشمنان خواهند بود، گفت: شعر‌های ما مداحان باید با مفهوم باشد و خودمان معنای آن را درک کنیم.

او شور خوانی را تا حدودی قابل پسند دانست و افزود: به شرطی که از مسیر اصلی خارج نشود، معنا و مفهوم مهم است که مردم به محتوای شعر دست یابند.

رائی در مورد سبک‌هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی است، گفت: کاملا مخالف آن هستم به خصوص در سبک‌هایی که برخی کلمات به صورت واضح بیان نمی‌شوند، خودمان سبک و اشعار با محتوا داریم و پیروی از غربی‌ها لزومی ندارد.

این مداح اهل ساروی از افرادی که می‌خواهند پا به عرصه مداحی بگذارند خواست:  زیر نظر استاد آموزش مداحی ببینند و برای کسی که می‌خوانند هدفشان را مشخص کنند و به دنبال شهرت نباشند.

شور حسینی با مداحی به سبک اشعار آیینی

شعر مناسب و پر محتوا رمز موفقیت یک مداح

اسماعیل نجفی یکی از مداحان ساروی می‌گوید: اشعاری که تاکنون خواندم را دوست دارم، چون به این باور رسیدم که امضای اهل بیت پای این اشعار حک می‌شود.

او افزود: شعر خوب در مداحی موثر است و یک مداح با یک شعر مناسب و پر محتوا اوج می‌گیرد.

شور حسینی با مداحی به سبک اشعار آیینی

نجفی گفت: شور در نوحه خوانی آن هم به صورت سنتی را دوست دارم و به فرموده حضرت آقا شان و مقام اهل بیت باید درست و صحیح بیان شود.

این مداح اهل بیت افزود: سبک‌های تقلیدی از روی خوانندگان غربی اصلا قابل قبول نیست و مداح ایرانی باید تابع امر ولایت باشد.

نجفی، نقش مداحان در دعوت جوانان به پرشور بودن هیئت‌های امام حسین را تاثیر گذار دانست و گفت: مداحان باید با اشعار مناسب و به روز مسائل را برای جوانان روشن کنند و این مداح هست که تصمیم می‌گیرد این پرچم را به کدام سمت بچرخاند.

شور حسینی با مداحی به سبک اشعار آیینی

شور حسینی با مداحی به سبک اشعار آیینی

عشق به امام حسین (ع)در کلام مداحان

کارشناسان موسیقی معتقدند یک مداح خوب با مراقبت نفس می‌تواند بر اثرگذاری خود بر شنوندگان بیفزاید.

اخلاص در مداحی یعنی جهاد با شهرت طلبی، جذب مخاطب و مال گرایی، همین اخلاص است که به کار یک مداح ارزش می‌بخشد و تأثیرش را بر دل می‌گذارد.

مداحان اهل بیت که با ذکر مصیبت و ذکر فضایل خاندان وحى، مجالس حسینى را گرم و اشک عاشقانه شیعیان آل الله را جارى مى ‏سازند، از عوامل مهم بقاء فرهنگ‏ عاشورا هستند.

شور حسینی با مداحی به سبک اشعار آیینی

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.