رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری گفت: به منظور افزایش ضریب ایمنی مراسم‌های عزاداری در اماکن مذهبی تدابیر ایمنی ویژه‌ای را در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،سید حمید هاشمی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری گفت: این سازمان به منظور تامین ایمنی هرچه بیشتر اماکن مذهبی از جمله تکایا، هیات‌ها و حسینیه‌ها در نقاط مختلف شهر ساری در ایام ماه محرم، اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

او افزود: همه ساله در آستانه فرا رسیدن ماه محرم بازدید ایمنی از تکایا و مساجد از سوی کارشناسان پیشگیری سازمان آتش نشانی و ماموران و فرماندهان عملیاتی در قالب گشت ایمنی انجام می‌شود و دستورالعمل ایمنی آن نیز صادر تا متولیان، هیات امنا و مسئولان نسبت به رفع نقایص ایمنی اقدام کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری گفت: این سازمان برای آموزش، بازدید‌ها و مشاوره در زمینه ایمنی در هر زمان آمادگی کامل دارد و مسئولان حسینیه‌ها و هیات‌ها می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به اداره آموزش و پیشگیری و یا نزدیک‌ترین ایستگاه آتش نشانی و یا از طریق تماس تلفنی با شماره ۰۱۱۳۳۲۶۰۱۴۰ موضوعات درخواستی را با این سازمان مطرح کنند.

هاشمی افزود: این سازمان طبق سال‌های گذشته اقدامات همه جانبه‌ای را درخصوص پیشگیری‌های لازم به منظور جلوگیری از هرگونه حریق و حادثه در مکان‌هایی که اقدام به برگزاری مراسم عزاداری در ایام ماه محرم می‌کنند، انجام می‌دهد.

او گفت: آتش نشانان ساروی علاوه بر آموزش هیات امنا و هیات عزاداران حسینی و بازدید ایمنی از اماکن برگزاری مراسم ها، شارژ رایگان کپسول‌های اطفای حریق با تایید کارشناسان پس از بازدید از محل را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری افزود: تهیه و توزیع بروشور ایمنی بین شهروندان، استقرار خودرو‌های عملیاتی در مکان‌های حساس شهر و در مجاورت محل برگزاری مراسم‌های مذهبی از دیگر اقدامات این سازمان است.

هاشمی به عزادارن حسینی توصیه‌هایی کرد که به شرح زیر است:
در فضا‌های تجمعی پرتراکم مانند زیارتگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، و تکایا به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دو راه خروج، از ۳۰۱ تا ۱۰۰۰ نفر سه خروجی و بیشتر از هزار نفر چهار خروجی دور از هم که همواره باز و بدون هر گونه مانع باشند، ضروری است.

برای افراد سالخورده و اطفال و بانوان حتما باید مکانی در نزدیک‌ترین نقطه به خروج بی‌خطر پیش‌بینی شود.

در مواقعی که نیاز است هنگام عزاداری روشنایی‌ها قطع شود حتماً باید سردر معابر خروج از تکایا و راه‌های منتهی به خارج روشن باشد.
در هنگام دسته روی در معابر از عدم برخورد علم‌ها و پرچم‌ها با سیم‌های برق اطمینان حاصل کنید.

رعایت فاصله مناسب سیم، اتصالات، ادوات و تجهیزات الکتریکی از مواد و مصالح قابل اشتعال مانند پرده، پرچم، فرش و تابلو الزامی است.
استفاده از لامپ‌های برق با توان بالا و بدون حباب و حفاظ در داخل تکایا ممنوع است.

در اخذ انشعاب از لوله‌کشی گاز حتماً از شیلنگ‌های فشارقوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود.

رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال پشتی، فرش و پرچم الزامی است.

قسمت طبخ نذورات در مکان مناسب و دور از محیط تکایا انتخاب شود و تهویه مناسب مکان عزاداری و طبخ غذا در نظر گرفته شود.

از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در داخل سالن و محل طبخ غذا جلوگیری شود.

از دود کردن اسپند و عود با استفاده از زغال و منقل در داخل هیئت و تکایا خودداری شود.

در صورت نیاز به خاموشی در هنگام عزاداری، چراغ راهنما بر سر درب ورودی هیات و مسیر خروج حتماً روشن باشد.

در صورت بروز آتش‌سوزی ضمن حفظ خونسردی و خارج کردن افراد از داخل این اماکن، همزمان با اطلاع دادن آن به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی از طریق تلفن ۱۲۵، برای خاموش کردن آتش‌سوزی با وسعت کم، در حد بستن شیر گاز و یا قطع فیوز برق و با استفاده از خاموش کننده‌های دستی، اقدام کنند.
انتهای پیام/ س
 

تدابیر ایمنی ویژه آتش نشانی ساری برای عزاداران ماه محرم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار