معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از فعالیت ۳۲ اکیپ دامپزشکی بر ذبح دام در ایام تاسوعا و عاشورا خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص تمهیدات دامپزشکی و نظارت بر ذبح دام‌های نذری طی ایام تاسوعا و عاشورای حسینی گفت : دامپزشکی استان کرمانشاه براساس رسالتی که در حوزه بهداشت عمومی دارد، بر فرآورده‌های خام دامی، لاشه دام و کشتار دام نظارت می‌کند.

او گفت : بر این اساس طی ایام تاسوعا و عاشورا نیز بر ذبح و کشتار دام نظارت می‌کنیم و در این راستا ۱۵ اکیپ ثابت و ۱۷ اکیپ سیار در نظر گرفته‌ایم که به مردم خدمات رسانی کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: در قالب اکیپ‌های مذکور ۱۵ دامپزشک و ۱۷ بازرس گوشت بر ذبح و کشتار دام‌های نذری نظارت دارند.

او با بیان اینکه ۱۰ ناظر شرعی نیز بر ذبح و کشتار دام‌های نذری نظارت می‌کنند، گفت: کشتارگاه‌ها نیز در تمام شهرستان‌های استان دایر هستند و در صورت تمایل مردم می‌توانند دام‌های خود را در این کشتارگاه‌ها ذبح کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: دام‌ها در کشتارگاه به شکل شرعی ذبح شده و پس از پوست کنی و پاکسازی امعاء و احشاء به افراد برای پخت غذای نذری تحویل می‌شود.

او گفت: مردم تا جایی که امکان دارد ذبح دام‌های نذری خود را به کشتارگاه‌ها بسپارند و از ذبح دام در کوچه، معابر، خیابان‌ها و منازل شخصی پرهیز کنند.

این مسئول افزود: اگر ذبح دام در معابر، خیابان‌ها، کوچه‌ها و منازل انجا م شود، خونی که در محل ریخته می‌شود به یک مکان مناسب برای عوامل بیماری زا تبدیل شده و باعث اشاعه این عوامل می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: ذبح دام در معابر و خیابان‌ها علاوه بر چهره زننده‌ای که در شهر ایجاد می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد عوامل بیماری زا شده و سلامت شهروندان را به خطر بیاندازد.

او شماره تلفن ۱۵۱۲ را برای دسترسی مردم به خدمات دامپزشکی اعلام کرد و گفت: هم استانی‌های کرمانشاهی می‌توانند از طریق تماس با این سامانه از خدمات رایگان دامپزشکی در این زمینه استفاده کنند.

یارویسی خطاب به شهروندان گفت: در صورت امکان یک روز زودتر از پخت اقدام به ذبح دام‌های نذری کنند که ۲۴ ساعت در سردخانه یا یخچال باقی مانده و مراحل جمود و نعشی را طی کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: کسانی اقدام به ذبح دام چه در منزل و چه کشتارگاه، می‌کنند حتماً از دستکش، عینک و چکمه استفاده کرده و از دست زدن مستقیم به لاشه و امعاء و احشاء دام ذبح شده پرهیز کنند .

انتهای پیام/د

مردم از ذبح دام‌های نذری در منزل و معابر خودداری کنند

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.