فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت:برخی افراد جامعه برای تامین املاح مورد نیاز بدن به استفاده ازنمک دریا اصرار دارند درحالیکه بهترین نمک برای تامین این نیازها، نمک یددار تصفیه شده است.

دکتر اشرف امین الرعایا فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: اهمیت ید تا جایی است که به عنوان ماده موثردر تشکیل مغز جنین می‌باشد. کمبود آن در دوران‌های مختلف زندگی افراد، تاثیر‌های مختلفی میگذارد، در بارداری باعث کاهش ضریب هوشی جنین شده، قدرت تجسم فضایی جنین راکم می‌کند و مشکلات عصبی را برای فرد به همراه دارد.

دکتر اشرف امین الرعایا در خصوص اقدامات انجام گرفته برای تامین ید مورد نیاز بدن بیان کرد: از چند دهه قبل سازمان بهداشت جهانی تلاشش بر این بوده که کمبود ید را ریشه کن کند، کشور ما با دارا بودن دریاچه‌ها، کوه‌ها ومعدن‌های نمک کمبود ید را دارد، اما سازمان بهداشت، توانسته جبران ید مورد نیاز بدن را با اضافه کردن ید به نمک، تا مقدار زیادی جبران کند که البته نمک به دلیل کم قیمت بودن ودر دسترس بودن بهترین گزینه برای افزودن ید می‌باشد.

او با اشاره به باور‌های نادرست در خصوص استفاده از نمک ید دار تصفیه شده اظهار کرد:برخی افراد جامعه به استفاده از نمک دریا اصرار دارند و بر این باورند که، املاح مورد نیاز بدن فقط در نمک دریا وجود دارد و نمک ید دارتصفیه شده طی فرایند تصفیه، دیگراملاح ضروری بدن را نخواهد داشت که به هیچ وجه این فرضیه درست نمی‌باشد، چرا که دلیلی برای حذف املاح مفید در نمک دریا نیست، نمک دریا به دلیل ید کم و داشتن یکسری ناخالصی‌ها مانند فلزات سنگین تصفیه می‌شود که توسط استانداره‌های موجود در سازمان غذا و دارو مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ی
 


باید و نباید‌های مصرف نمک

برچسب ها: نمک ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.