رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز گفت: علم برداری از سنت‌های دیرینه مردم شهرستان مهریز است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مجاهد کرباسی، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: از روز سوم محرم تا روز تاسوعا، عصر‌ها پس از جوش اناری و جوش دوره و بعد از ورود هیات‌های عزاداری مراسم علم برداری در حسینیه باغ بهار مهریز آغاز و تا غروب ادامه دارد.

کرباسی افزود: علم‌ها را با جامه و پارچه و دستمال‌های رنگارنگی که مردم نذر کرده اند می‌پوشانند و با نوحه خوانی و عزاداری به راه افتاده و علم‌ها را دور حسینیه می‌گردانند.

او اظهار داشت: در حسینیه باغ بهار مهریز در شب اول محرم طبق سنت دیرینه مراسم روضه خوانی با هزینه‌ی بانیان برگزار می‌شود و در غروب روز دوم محرم اهالی محله علیا سنت حسنه‌ای را که از گذشتگان خود آموخته اند، انجام داده و با نوحه و عزاداری ند به محلّه‌ی پایین می‌روند و از آنان دعوت می‌شود که در مراسم تعزیه‌ی حسینیه باغ بهار شرکت کنند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز افزود: از گذشته تا کنون حسینیه باغ بهار یکی از مراکز مراسم تعزیه و شبیه گردانی در این شهرستان و اطراف آن بوده و با گذشت زمان و افزایش جمعیت گسترش یافته است.

مراسم علم برداری دهه اول محرم مهریز در ایران منحصر به فرد بوده و با شماره ۱۸۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ص

علم برداری، سنت دیرینه مهریزی‌ها در دهه اول محرم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.