سردار هادیان فر در نشست فصلی مدیران عامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداریهای کشور گزارشی از تعداد تصادفات و جان باختگان حوادث جادهای ارائه داد.
به گزارش خبرنگار
حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار کمال هادیان فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در نشست فصلی مدیران عامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری کشور با اشاره به آمار جانباختگان تصادفات رانندگی در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: سال ۸۴ جزء یکی از بدترین سالهای ما از لحاظ کشته شدگان تصادفات جادهای بود که در این سال ۲۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند که پس از آن با تغییر رویکرد کلانی که در کشور انجام شد و کمکهایی که دولت در این مسیر انجام داد سال ۸۵ توانستیم کاهشی در تصادفات جادهای شاهد باشیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این نکته که در سال ۹۶ کاهش جان باختگان تصادفات رانندگی کاهش پیدا کرد، گفت: در سال ۹۶ یک و دو دهم کشتهها ما افزایش پیدا کرد و در سال ۹۷ این رقم به یک و هفت دهم رسید که در این سال ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر از هموطنان خود را در تصادفات جادهای کشور از دست دادیم و نزدیک به ۳۶۵ هزار مجروح داشتیم و این شرایط شرایط بدی است.
هادیان فر با اشاره به این نکته که روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر در کشور جان خود را در حوادث رانندگی از دست میدهند گفت: بخش زیادی از آن در ناوگان حمل و نقل عمومی است و با توجه به حجم سفری که به صورت زمینی انجام میشود جای تامل دارد.
او تاکید کرد: ۷ درصد سفرها به صورت ریلی ۲ درصد سفرها هوایی ۱ درصد سفرها از طریق دریا و مابقی سفرها به شکل زمینی انجام میشود که در سال گذشته نزدیک به ۱۹ میلیون سفر را تجربه کردیم که بخش زیادی از آنها از پایانههای مسافربری انجام شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اهم برنامههای پیش رو برای کاهش تصادفات در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: یکی از مهمترین عامل در کاهش سوانح و حوادث مدیریت پایانههای مسافربری و بخش دیگر آن توسعه انضباط ترافیکی است.
هادیان فر ادامه داد: ۴۰ میلیون راننده در کشور وجود دارد و ۲۳ و نیم میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتور سیکلت در کشور در تردد هستند که انضباطی در عملکرد آن مشاهده نمیشود و تلاش ما برگزاری چنین نشستهایی این است که بتوانیم از تمام ظرفیت موجود استفاده کنیم و از ۳۳ دستگاهی که در حوزه حمل و نقل دارای مسئولیت هستند بهره ببریم.
او با اشاره به دغدغه حوزه پلیس راه گفت: دغدغه ما در بحث راهنمایی و رانندگی اتوبوسهای مسافربری هستند که کنترلی روی آنها در پایانه مسافربری انجام نمیشود و آمارها نشان میدهد در ۲ ماه اخیر تصادفات حمل و نقل عمومی افزایش داشته است و باید تاکید کنم این آمار فاجعه بار نیست، ولی باید نسبت به افزایش آن توجه و تامل کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در مقایسه آمار کشته شدگان ۲ ماه اخیر سال ۹۷ با ۲ ماه اخیر سال ۹۸ گفت: در دو ماهه اخیر تعداد جان باختگان در تصادفات اتوبوسرانی ۳۴ نفر بود که این آمار نسبت به زمان مشابه سال ۹۷ تنها ۱۹ نفر بود که این نشان از افزایش تعداد جان باختگان حوادث تصادفات در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) دارد.
هادیان فر با اشاره به آمار مجروحین گفت: در مدت مشابه نزدیک به ۱۵۸ درصد میزان مجروحان تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) افزایش پیدا کرده است که آمارها نشان میدهد ۸۱ درصد راننده اتوبوس در بروز حادثه مقصر است که باید در این حوزه نظارتها جدی شود.
او با اشاره به مقررات ساعت رانندگی گفت: طبق قانون راننده اتوبوس مکلف است تنها ۹ ساعت رانندگی کند، ولی به علت آنکه در بسیاری از پایانههای مسافربری رانندگان اجارهای هستند توجهی به رعایت این قانون نمیشود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر این نکته که باید کنترل فنی اتوبوس جدی گرفته شود گفت: باید در پایانههای اتوبوسرانی پلیس راهور مستقر شود و ما نیز نگاه خود را به صورت اصلاحی-کنترلی کنیم که از بروز حوادث به دلیل نقص فنی جلوگیری شود.
هادیان فر در توضیح تبدیل خوابگاه رانندگان اتوبوس به انبار در برخی از پایانههای اتوبوسرانی گفت: در بازدیدهای خود از پایانههای اتوبوسرانی بارها مشاهده کردم که به دلیل پولی بودن خوابگاه رانندگان اتوبوس رانندگان استراحت خود را در زیر اتوبوس انجام میدهند که به زور حتم این شکل استراحت نمیتواند استراحت کاملی باشد.
او با اشاره به نصب ۱۵ هزار سامانه کنترل هوشمند بر روی دستگاههای اتوبوس مسافربری بین شهری گفت: ۵۰۰ متر مانده به اینکه اتوبوس به پلیس راه برسد از طریق دستگاه اطلاعات آن مخابره میشود و پلیس در جریان نوع عملکرد راننده در طول مسیر قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید: ۲۰۰ هزار خودرو توقیفی در پارکینگها خاک میخورند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در توضیح دیگر دلیل تصادف ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: سرعت، سبقت، خستگی و عدم توجه بله جلو جزء۴ عمل به وجود آورنده تصادف است که در بحث عدم توجه به جلو از سوی راننده میتوان به استفاده از تلفن همراه و تماشای فیلم اشاره کرد که نزدیک به ۳۴ درصد تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) به همین دلیل (عدم توجه به جلو) است.
هادیان فر با تاکید بر این نکته که مدیریت فعلی پاسخگوی نیاز امروز ما نیست گفت: مدیریت امروز مدیریتی است که باید بر مبنای عقل است و مدیریت عقلی نیاز به فناوری و تجهیزات امروزی دارد و ما باید از تکنولوژی روز جهان در این مسیر استفاده کنیم، زیرا مدیریت سنتی پاسخگوی نیاز ما نیست.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر کنترل اتوبوس از مبدا گفت: نکته قابل تامل این است که راننده پس از ۹۰ کیلومتر طی مسیر به پلیس راه میرسد و در آنجا راننده و مسافران کمربند خود میبندند، اما راننده و مسافرانی که به این شکل عمل کنند پس از عبور از پلیس راه نیز کمربند خود را باز میکنند که اینجا نقش کنترلی پلیس و مدیران پایانههای مسافربری نقشی پررنگ است.
او تاکید کرد: سرعت، دقت، خستگی و عدم دقت به جلو عامل ۸۲ رصد تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) است
هادیان فر با تاکید بر این نکته که ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد گفت: ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد و دلیل آن است که در ابتدای مسیر راننده پر انرژی و با سرعت بیشتری اتوبوس را هدایت میکند که این خود درصد احتمال تصادف را افزایش میدهد، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که تصادف در ۳۰ کیلومتری مانده به مقصد به علت خستگی نیز خود به عنوان تهدید به شمار میرود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر این نکته که باید فرهنگ سازی در حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی انجام شود گفت: ما آمادگی داریم در هر پایانه مسافربری جلسههای آموزشی خود را برگزار کنیم و آماری که نشان میدهد در ۱۳ سال گذشته که بنزین و خودرو گران شد و مجازات حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی تشدید شد تنها توانستیم ۷۱۲ هزار نفر کاهش جانباختگان داشته باشیم.
انتهای پیام/
نصب ۱۵ هزار سامانه کنترل هوشمند بر روی دستگاههای اتوبوس مسافربری بین شهری