مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: عشایر استان با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ارزشمند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارند.

حسین پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،گفت: عشایر استان با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار ارزشمند در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه و نقش مهمی دراقتصاد مقاومتی و رونق تولید دارند.

او افزود: صنایع دستی به دلیل حفظ اصالت‌ها و سنن، شاخص‌ترین هنر سنتی ایران خصوصاً در مناطق عشایری است.

حسین پوربابیان اینکه صنایع دستی و هنر‌های سنتی هر منطقه بدون شک بخشی از میراث فرهنگی عظیم گذشتگان است ادامه داد: تأمین بخش عمده مواد اولیه مصرفی از منابع و تولیدات داخلی، داشتن بارفرهنگی در استفاده از طرح‌ها، نقش ها، عدم نیاز به سرمایه گذاری در مقایسه با صنایع دیگر، دارابودن ارزش افزوده زیاد در مقایسه با سایر صنایع و. بخشی از دلایل توجه به این هنر اصیل و بومی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صنایع دستی هر منطقه متأثر از محیط فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی آن سرزمین است. گفت: مناطق عشایری خراسان جنوبی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و فرهنگی، صنایع دستی خاص خود را داراست.

او اظهار کرد: از جمله تولیدات صنایع دستی عشایر این استان در سال ۹۷ تولید قالی، تابلوفرش، گلیم، پلاس، جاجیم و حوله به میزان ۸ هزار و ۷۰۰ مترمربع، سیاه چادر هزار مترمربع، نگین تراشی به مقدار ۳ هزار و ۵۳۰ قیراط، عروسک بافی ۳۷۵ عدد و سکه دوزی، سرمه دوزی، سوزن دوزی ۶۰۰ مورد، بافت کلاه، دستکش، جوراب و کیف ۲ هزار و ۸۵ عدد بوده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: این تولیدات به دلیل نبود زیرساخت مناسب جهت عرضه به بازار بیشتر به صورت خودمصرفی است.

او با اشاره به خشکسالی‌های حاکم بر منطقه و فقر مراتع در استان بیان کرد: عشایر به صنایع دستی روی آورده و در این میان زیرانداز (فرش) جایگاه خاص خود را بدست آورده است.

حسین پوربا بیان راه اندازی کارگاه قالی بافی اظهار کرد: این کارگاه توسط شرکت تعاونی عشایری شهید سعیدی قاین وبا مشارکت و همکاری اعضاء صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری در منطقه کومیران راه اندازی واولین دست بافته‌های زنان عشایر در این کارگاه به بازار فروش عرضه شده است.

انتهای پیام / ط ا

صنایع دستی شاخص ترن هنر سنتی عشایر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار