کارشناس مسائل روسیه گفت: طرح پیشنهادی، روس ها نشان می‌دهد که نه تنها تسلیم فشار‌های آمریکا نخواهند شد بلکه تمایل به گشایش مسیر‌های ارتباطی جدید و حمایت از ایران آنهم در سطح بین المللی دارند.


مواضع روس‌ها همچون ماه‌های گذشته، نزدیک‌ترین موضع به ایران خواهد بود/در گام سوم مسکو نزدیک‌ترین نظر را به ایران خواهد داشت/روسیه به دنبال مسیر‌های جدید برای همکاری و دور زدن تحریم نفت ایران استبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ آقای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو کشورمان شب گذشته با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و مقامات وزارت خارجه روسیه، وارد فرودگاه و نوکووای مسکو شدند.

آقای ظریف امروز با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و آخرین وضعیت اجرای برجام رایزنی کرد.

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با محورهای رایزنی وزاری خارجه تهران و مسکو، گفت:مباحث متفاوتی در فهرست مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور ایران و روسیه قرار دارد، در واقع همکاری‌های سیاسی، توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری و مسائل دوجانبه در مذاکرات ظریف و لاوروف مورد توجه قرار خواهد گرفت.

او افزود: مسائل منطقه‌ای بویژه وضعیت سوریه هم یکی دیگر از محور‌های مذاکرات طرف‌های ایرانی و روس خواهد بود، اما با توجه به شرایطی که در حال حاضر پیرامون مسئله برجام به وجود آمده، یکی از محور‌های اصلی گفت‌وگو بین وزرای خارجه دو کشور بحث برجام و پیشنهادی است که طرف‌های غربی با میانجیگری فرانسه به ایران ارائه کرده اند.

بهمن خاطر نشان کرد: در حقیقت رایزنی و گفت‌وگو در رابطه با پیشنهاد‌های طرف های اروپایی و سازوکار‌های اجرایی کردن اینستکس همچنین برنامه های محدود کردن آمریکا به عنوان یک بازیگر مخرب بین المللی در صدر مباحث مورد گفت‌وگو بین وزرای خارجه دو کشور قرار دارد.

کارشناس مسائل روسیه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد مواضع روس‌ها همچون ماه‌های گذشته، نزدیک‌ترین موضع به ایران باشد، در حقیقت روس‌ها در گذشته خروج آمریکا از برجام را مورد سرزنش قرار داده اند و آن را نقض آشکار و صریح یک توافق بین المللی نامیده اند، همچنین انتقادات بی شماری علیه کشور‌های اروپایی مطرح کردند، چراکه آن‌ها نتوانستند به تعهدات خود به ایران پایبند باشند، بنابراین روسیه همین خط مشی را دنبال خواهد کرد.

او اضافه کرد: روسیه  تمایل ندارد تنش بین طرفین برجام  افزایش یابد، ولی از نظر آن ها ایران محق است که تعهدات خود را در برجام کاهش دهد چراکه  تا به امروز  به مفاد برجام پایبند بوده است و طرف‌های غربی آن را نقض یا خارج شدند، در نتیجه از نظر روس‌ها حق با ایران است و موضع حمایتی آن ها از کشور ما در گام سوم هم ادامه پیدا خواهد کرد، در نتیجه  مسکو نزدیک‌ترین نظر را به ایران خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:ماراتن دیپلمات‌های ایرانی در مسکو و پاریس 


کارشناس مسائل روسیه با اشاره به طرح جدید روسیه به ایران مبنی بر مسیر جدیدی برای انتقال نفت به ترکیه و سوریه، تصریح کرد: طرح و مسیر جدید روس‌ها فارغ از اینکه تا چه حد قابلیت عملیاتی شدن دارد، حامل یک پیام سیاسی مهم در سطح بین المللی است.

بهمن خاطر نشان کرد:پیام طرح پیشنهادی روسیه این است که آن ها نه تنها سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را قبول ندارند، بلکه تسلیم فشار‌های سیاسی و اقتصادی واشنگتن علیه کشور‌های ثالث که خواهان مراودات اقتصادی با تهران هستند، هم نمی‌شود.

او افزود: در شرایطی که آمریکایی‌ها برنامه به صفر رساندن صادرات نفت ایران را دنبال می کنند و کشور‌های اروپایی مانند انگلیس سیاست توقیف نفتکش را در پیش گرفته است، قطعا پیشنهاد مطرح شده از سوی  روس‌ها مطرح در بعد سیاسی و در سطح بین الملل اهمیت زیادی خواهد داشت .

بهمن  تاکید کرد: پیشنهاد روس ها  نشان می‌دهد که آنها نه تنها قصد  تسلیم شدن در برابر فشار‌های آمریکا را ندارند بلکه تمایل به زیادی به گشایش مسیر‌های ارتباطی جدید و حمایت از ایران آنهم در سطح بین المللی دارند و از فروش نفت کشورمان هم  حمایت خواهند کرد و برای این کار حاضر هستند که محدوده آب‌های سرزمینی خود را در اختیار ایران بگذارند.

انتهای پیام/

موضع حمایتی روس ها از کشور ما در گام سوم ادامه پیدا خواهد کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار