مونسان گفت:حجم سرمایه گذاری در گردشگری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است البته سرمایه گذارانی هم در حال تکمیل طرح‌های خود هستند.

سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیاردی در صنعت گردشگریبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در صبحانه کاری امروز اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: به ازای هر ۱۱ شغل در دنیا، یک شغل مربوط به گردشگری است.

او ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون جزو دستگاه‌های برتر هستیم و به عبارتی دولت دخالتی ندارد و نقش حمایتی و نظارتی نداریم.
بیشتر بخوانید: درآمد ورود هر گردشگر برابر با فروش چند بشکه نفت است؟/ صنعت گردشگری بهترین جایگزین طلای سیاه

به گفته این مقام مسئول ۲۰۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری در گردشگری است البته سرمایه گذارانی هم هستند که در حال تکمیل پروژه های تفریحی خود هستند و این امر نشان از یک حرکت مثبت است.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: تنها بخشی که هوشمند سازی روی آن اثر منفی ندارد بخش گردشگری است و به همین دلیل کشورهای پیشرفته روی این مساله کار می‌کنند.

مونسان در ادامه تصریح کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی راجع به اقتصاد کشور سهم  پولی گردشگری از GDP کشور برابر با ۱۱.۸ میلیارد دلار اعلام شد که حدود ۲.۸ تا ۳ درصد از GDP کشور است؛ این رقم در کشور ترکیه ۴.۷ درصد است  بنابر این هدف گذاری ما نیز رسیدن به سهم ۴.۷ درصدی است .

 مونسان درباره سرمایه گذاری در بخش گردشگری گفت: امروز با سرمایه های اندک در این صنعت می‌توان ایجاد تولید و رونق کرد همچنین ما توانایی جایگزینی سرمایه گذاران بزرگ را هم داریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هنوز توسعه گردشگری جزو اولویت‌های کشور نیست، گفت: چنانچه ظرفیت‌های موجود فعال شود و سرمایه‌گذاری مورد نیاز را برای تامین زیرساخت ها فراهم کنیم، گردشگری به اقتصاد زود بازده تبدیل می‌شود.

مونسان تصریح کرد: ارزش افزوده بالای گردشگری با سهم سرمایه‌گذاری اندک، سود و درآمد بالا ایجاد می‌کند که سهم این ارزش افزوده در صنایع دستی بسیار بالاست.

او با بیان اینکه بخش خدمات به ویژه گردشگری می‌تواند مشکل اشتغال کشور را حل کند، اظهار کرد: میراث فرهنگی ماهیت عمرانی و کارهای ساختمانی دارد، یعنی عمده کارهای آن فیزیکی انجام می شود، بنابر این  ابعاد اشتغالزایی آن بسیار بالاست.ظرف ۲ سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰ موافقت اصولی صادر شده که نشان از اقبال بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش دارد.

مونسان در ادامه از اقدامات دولت برای توسعه گردشگری گفت: دولت تلاش کرده از طریق صندوق توسعه ملی بخشی از منابع مورد نیاز را با نرخ مناسب برای سرمایه‌گذاران تامین کند. همچنین تسهیلات و سوبسیدهای خارج از صندوق توسعه ملی پرداخت کرده که در توسعه سرمایه‌گذاری موثر عمل کرده است

او در ادامه بیان کرد: دولت دوازدهم مصوبه های خوبی  برای جمایت از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور داشته که آخرین آن معافیت حقوق گمرک ورودی بود و همچنین مجلس برای حمایت از ساخت هتل، معافیت ارزش افزوده پیشنهاد داده که این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس پذیرفته شده؛ اما فعلا پیشنهاد این معافیت برای هتل‌های درجه ۱و ۲ و ۳ است و ما پیشنهاد داده‌ایم که شامل همه هتل‌ها شود

سرپرست وزارت میراث فرهنگی  افزود: نیازمند ۲۱ میلیارد دلار  سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری هستیم تا بتوانیم سهم گردشگری کشور از تولید ناخالص داخلی را به ۴.۷ درصد ارتقا بخشیم.

مونسان در ادامه افزود: بسیاری از امور میراث فرهنگی را در ۲ سال گذشته برون‌سپاری کردیم، حدود یک میلیون سایت تاریخی، ۳۴ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۴ اثر ثبت شده جهانی داریم که بودجه ۱۸۰ میلیارد تومانی سازمان  برای مرمت آثار ناکافی بود، بنابراین ناچار بودیم از منابع بیرونی استفاده کنیم.

او در ادامه به بوتیک هتل‌ها اشاره کرد و افزود: بناهای تاریخی در حال تبدیل به فضاهای اقامتی هستند. گردشگران امروزه هتل های چند ستاره زیاد دیده اند، اما بوتیک هتل‌هایی که با صنایع دستی تجهیز شده‌اند بیشتر مورد اقبال گردشگران خارجی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

۲۱ میلیارد دلار  سرمایه‌ در بخش گردشگری نیازمندیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار