با هدف معرفی ۴ اثر ناملموس ملی دشمن زیاری، جشن شکرگزاری برداشت غوره در شهرستان ممسنی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در جریان برگزاری جشن شکرگزاری برداشت غوره (یاقوت سبز) دشمن زیاری، از طرح یادبودآثار ناملموس ملی شده منطقه رونمایی شد.

همت محمدی مسئول امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی فارس در راستای اهمیت منطقه دشمن زیاری، اظهار داشت: این منطقه از چند جهت مهم است، دشت ممسنی سابقه‌ای ۷ هزار ساله دارد و بر اساس مطالعات باستان شناسی آثار فراوانی از دوره‌های تاریخی وپیش از تاریخ در این دشت شناسایی شده است.

او ادامه داد: در بخش‌های مختلف شهرستان ممسنی مانند بخش دشمن زیاری سابقه حضور انسان به چند هزار سال می‌رسد که پس از حمله‌های متعدد در طول تاریخ به ایران بخشی از مردمان ساکن در دشت‌های ممسنی به دشمن زیاری مهاجرت کردند و با خود فرهنگ غنی، آداب و رسوم، سنت‌ها و مهارت‌های مختلف را - که امروزه آن را میراث ناملموس می‌نامیم- انتقال دادند.

محمدی، میراث ناملموس را مهم خواند و گفت: یکی از رسالت‌های ما علاوه بر حفاظت از آثار ملموس همانند بنا‌ها، تپه‌ها و دیگر آثار تاریخی، تلاش برای حفاظت از این داشته‌های فرهنگی ناملموس است.

مسئول امور فرهنگی فارس بیان کرد: وقتی اثر ملموس یا ناملموسی در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود باید اهمیت آن برای مردم بازگو شود، چون این مردم بوده اند که سال‌ها این آثار را نگهدای کرده اند و سازمان‌های دولتی تمام تلاششان برای حفاظت آن است و برگزاری این دست جشنواره‌ها برای آثار ناملموس در واقع راهی در جهت حفظ این آثار به شمار می‌رود.

محمدی تصریح کرد: شهرستان ممسنی و بخش دشمن زیاری دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است و تنوع آب و هوایی خوبی را داراست. وجود بزرگترین تاکستان‌های دیم کشور در منطقه دشمن زیاری یک ظرفیت بالفعل است که با ایجاد بوم گردی‌ها این ظرفیت پر رنگ‌تر خواهد شد.

مسئول امور فرهنگی فارس با اشاره به ظرفیت بالای امکان برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی در منطقه دشمن زیاری بیان کرد: ۴ مهارت ارزشمند ثبت شده این منطقه از جمله: مهارت شیره پزی سنتی یا دوشاب گیری، مهارت تهیه حلوای سنتی میده، مهارت تهیه آبغوره سنتی و سورو خوانی بخش از توانمندی‌های فرهنگی این منطقه به شمار می‌آیند.
انتهای پیام/م

رونمایی از طرح یادبود ۴ اثر ناملموس ثبت ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار