نظارت با رویکرد پیشگیرانه و مقتدرانه در دستور کار این دیوان است/بی‌اطلاعی از قانون دلیل ۹۶ درصد تخلفات مسئولانرئیس دیوان محاسبات کشور گفت: نظارت با رویکرد پیشگیرانه و نظارت مقتدرانه در دستور کار این دیوان است و در خصوص پیشگیری نیز باید به مدیران آموزش لازم ارائه شود.
 
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در جلسه شورای اداری خراسان رضوی گفت: سه یا چهار درصد از تخلفاتی که به وسیله دیوان محاسبات کشف شده با قصد تخلف و با برنامه ریزی بوده است و بقیه به واسطه برداشت ناقص از قانون، دلسوزی مسئول و یا عدم اطلاع دقیق از قانون اتفاق افتاده و فرد قصدی برای تخلف نداشته است.
 
او با اشاره به آسیب شناسی دراین حوزه  تصریح کرد: در خصوص قوانین، مشکلی وجود ندارد، اما برخی برداشت‌های ناقص مشکلاتی را برای مدیران ایجاد می‌کند بنابراین آموزش حقوق مالی برای مدیران ارائه شده است و از زمانی که دوره‌های آموزشی راه افتاده کاهش چشمگیری در این نوع تخلفات را شاهد بودیم.
 
رئیس دیوان محاسبات کشوربا رد این موضوع که دیوان محاسبات تنها در حوزه تخلفات مسئولان دولتی ورود می‌کند گفت:۹۸ درصد بودجه کشور در اختیار دستگاه‌های اجرایی و دولت است، اما این دیوان به تخلفات سایر بخش‌ها به جز دولت نیز رسیدگی دارد.

آذر افزود: وظیفه قانونی ما پاسداری از بیت المال است، اما بیت المال فقط مفهوم فیزیکی ندارد بلکه بخش اصلی بیت المال منابع و سرمایه انسانی است.

او تصریح کرد: بخش مهمی از سرمایه‌های انسانی، مسئولان دستگاه‌های اجرایی هستند که به دنبال ایجاد توسعه در کشورند و این دیوان نیز حفاظت از آن‌ها به عنوان سرمایه انسانی کشور را وظیفه قانونی خود می‌داند.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: در استان خراسان رضوی بخش هدایتگری و مشاوره مسئولان را راه اندازی کرده ایم تا از بروز مشکلات قانونی جلوگیری شود و البته این مرکز در خراسان رضوی عملکرد خوبی داشته است.

آذر ادامه داد: در حوزه اقتصاد مقاومتی، مثلث اقتصادی تجربه ارزشمندی است و وقتی استان‌ها را از لحاظ موفقیت در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که استان کرمان در زمان استانداری آقای رزم حسینی در این زمینه عملکرد موفقی داشته است که امیدواریم این نتایج در خراسان رضوی نیز حاصل شود.

او بیشترین مشکلات استان‌ها را به واسطه ضعف کنترل داخلی دستگاه‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: مسئولان می‌گویند مثلا در فلان تخلف چک را مدیر امضا نکرده و فلان کارمند بوده است در حالی که مسئولیت این نوع تخلفات با مدیر دستگاه است یا گاهی مشاهده می‌شود که فردی در یک دستگاه دستوری صادر کرده و خودش نیز قبض انجام آن را صادر و باز همان فرد آن قبض را پرداخت می‌کند که این‌ها همه تخلف است و مسئولان باید در این زمینه توجه داشته باشند.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به سامانه ثبت اموال دولتی گفت: شناسایی دارایی‌ها و اموال دولت فارغ از اینکه به دارایی‌های ملی می‌افزاید، می‌تواند به عنوان پشتوانه اسناد و صکوک خود دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

آذر افزود: ثبت خرید در سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) در استان خراسان رضوی ۷۴ درصد است و به خوبی انجام می‌شود و از میانگین کشوری بالاتر است، اما گاهی کار با این سامانه هزینه دولت را دو برابر کرده است، چون گاهی با نخریدن در قالب "ستاد" می‌توان کالایی با کیفیت‌تر و ارزان‌تر به دست آورد و ما نیز این موضوع را صورتجلسه می‌کنیم که مسئولان دچار مشکل نشوند.
 
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به تنگنا‌های بودجه‌ای کشور گفت: تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از اقدامات خوب مجلس بود و اگر می‌خواهیم به دنبال اقتصاد غیر وابسته به نفت باشیم می‌توان به درآمد‌های این بخش اتکا کرد.

او تصریح کرد: در حالی که سهم مساحت و جمعیت خراسان رضوی از مجموع کشور هشت درصد است، اما اعتبارات دریافتی ما حدود شش درصد است و متاسفانه این روند ناعادلانه نه در این دولت بلکه در همه دولت‌های گذشته نیز حاکم بوده است.

 رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: از کمیته‌ای که در دیوان محاسبات بر روی اصلاح ساختار بودجه فعالیت می‌کند می‌خواهیم حتما در بحث عدالت بودجه‌ای وضعیت خراسان رضوی را در نظر داشته باشند.

حجت الاسلام  پژمانفر افزود: اگر می‌خواستیم سهم خود را در زمان بودجه مطالبه کنیم به دلیل اینکه تامین آن از بودجه سایر استان‌ها کم می‌کرد با اعتراض آن‌ها مواجه می‌شدیم بنابراین معتقدیم این بی عدالتی باید از این مجرا رسیدگی شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس برآورد‌ها برخی از این دارایی‌های کشور راکد و بلا استفاده مانده است که باید این دارایی‌ها ارزیابی و علت پنهان کردن آن‌ها توسط برخی دستگاه‌ها مشخص شود تا از این فرصت بهره برداری موثرتری شود.
 
انتهای پیام// ز.م
 

حضور رئیس دیوان محاسبات کشور در جلسه شورای اداری خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.