مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از انسداد ۳ هزار و ۶۷۴ حلقه چاه غیرمجاز در این استان خبر داد.

بیش از ۳ حلقه چاه غیر مجاز در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، منصور ستوده، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: مهمترین اهداف سد خرم رود تامین آب صنایع به میزان ۱.۵ میلیون متر مکعب، آب شرب مراکز جمعیتی منطقه به میزان ۱.۳۲ میلیون متر مکعب، رهاسازی نیاز زیست محیطی به میزان ۱.۰۴ میلیون متر مکعب، مصارف کشاورزی حقابه‌های پایین دست به میزان ۳.۳ میلیون مترمکعب است.

او از اهداف دیگر ساخت این سد را کنترل سیلاب، جلوگیری از خسارت سیل و ایجاد صنعت گردشگری با توجه به شرایط اقلیمی و سرسبزی منطقه عنوان کرد و گفت: سیل فروردین امسال با ساخت فرازبند در سد خرم رود کنترل شد و خسارتی به دنبال نداشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان زمان قرارداد اجرای سد خرم رود در روستای اشتران تویسرکان را ۱۴ خرداد سال ۹۶ برای مدت زمان ۳۶ ماه دانست و افزود: مبلغ کل قرارداد اجرایی این طرح براساس فهرست بها سال ۹۵ مبلغ حدود ۱۷۵ میلیارد تومان است.

ستوده با اشاره به اینکه سود طرح حدود ۱۴۱ میلیارد تومان است که دولت متعهد به پرداخت آن به سرمایه گذار شده است ادامه داد: مجموع ارزش سرمایه گذاری در این طرح حدود ۳۱۶ میلیارد تومان است؛ البته با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و مصالح پیش بینی این است که مبلغ این سرمایه گذاری به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برسد.

او با بیان اینکه سد خرم رود در روستای اشتران با مشخصات مساحت حوزه آبریز ۸۱.۷ کیلومتر مربع، نوع سد زون بندی با هسته رسی، حداکثر ارتفاع از بستر رودخانه ۶ متر در حال ساخت است، گفت: سد خرم رود به سیستم‌های تخلیه کننده سیلاب، انحراف موقت، تخلیه تحتانی و آبگیری شرب و کشاورزی تجهیز شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به بکارگیری حدود ۷۳ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در این طرح با اشتغال زایی مستقیم برای ۱۴۲ نفر ادامه داد: با وجود شرایط اقتصادی و تحریم، طرح‌های ما به صورت صد درصدی فعال هستند.

ستوده افزود: ردیف اعتباری سد خرم رود در روستای اشتران از بین رفته بود که با تلاش نماینده مردم تویسرکان توسط بخش خصوصی فعال است.

او با اشاره به اینکه برنامه زمان بندی سد خرم رود ۳۶ ماه و به روش فاینانس داخلی در حال اجراست گفت: ممکن است این طرح با تفاوت زمانی ۶ ماهه به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در ادامه با بیان اینکه سد گرین نهاوند با ۱۶۸ میلیارد تومان عقد قرارداد شده که با توجه به افزایش قیمت‌ها ممکن است با ۲۵۰ میلیارد تومان به اتمام برسد افزود: سد نعمت آباد اسدآباد با هدف تامین حقابه‌های کشاورزی، کنترل سیلاب و گردشگری در حال اجراست و ۹۸ درصد پیشرفت دارد.

ستوده گفت: امسال این طرح حدود ۲۶ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی دارد که امیدواریم در سال مالی ۹۸ به بهره برداری برسد.

او با اشاره به قرار گرفتن سد شنجور رزن در مراحل نهایی ساخت، در خصوص سد کلان ملایر اضافه کرد: این سد با ظرفیت ۶ میلیون متر مکعب با هدف تامین آب شرب، حق آبه‌های پایین دست، گردشگری و کنترل سیلاب تقریبا در مراحل نهایی ساخت قرار دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه تصفیه خانه و خط انتقال سد سرابی تویسرکان در حال اجراست افزود: خط انتقال آب از سد سرابی به تویسرکان ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی و تصفیه خانه سد سرابی نیز ۶۳ درصد پیشرفت دارد، این ۲ طرح در دهه فجر امسال افتتاح نخواهند شد.

ستوده با اشاره به تهیه سند راهبردی سه ساله برای استان بیان کرد: پروژه‌های ما در قالب طرح تعادل بخشی و احیای منابع آب زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیر مجاز و کنتور‌های هوشمند تعریف شده است.

او در خصوص اعتبارات ملی استانی امور آب منطقه‌ای گفت: سال ۹۷ تعداد ۱۳ طرح با ۲۹.۶ میلیارد تومان اعتبار داشتیم، امسال این مبلغ به ۶۲.۶ میلیارد تومان رسید.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: کل اعتبارات سال گذشته ما ۵۰ میلیارد تومان و امسال تاکنون ۷۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است یعنی حدود ۵۴ درصد افزایش؛ البته این رقم هنوز بسته نشده، زیرا اعتبارات متمرکز ما هنوز اعلام نشده و در حال پیگیری هستیم.

ستوده ادامه داد: با انسداد ۳ هزار ۶۷۴ حلقه چاه غیر مجاز با عمق ۱۲۶ کیلومتر توانستیم از برداشت ۲۶۲ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/ب


بکارگیری حدود ۷۳ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.