چند روز پیش فیلم مستند در جستجوی فریده به عنوان نماینده ایران در اسکار 2020 انتخاب شد. این فیلم نمودی از انسان دوستی و بخشی از خط روایت فیلم در مشهد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مستند در جستجوی فریده، یک فیلم انسانی است که بدون اینکه بخواهد شعار‌های گل‌درشت و صلح‌طلبانه بدهد، نمودی از انسان‌دوستی در همنشینی تناقضات می‌شود.
داستان مستند درباره دختری به نام فریده که در کودکی در حرم امام رضا (ع) رها شده است و به وسیله یک خانواده هلندی به فرزند خواندگی گرفته می‌شود و اکنون که در آستانه میانسالی است در جستجوی گذشته خود برمی آید و از آمستردام هلند به مشهد می‌رود. جایی که سه خانواده مدعی، در ایستگاه راه آهن این شهر به استقبال او می‌روند. فریده با حضور در مشهد، فضایی متفاوت از آنچه بوده تجربه می‌کند.
 
گسترش جهانی فرهنگ رضوی  از طریق هنر هفتم
مستند با دو خط روایت از حضور شخصیت مستند در ایران شکل می‌گیرد. یکی جستجوی فریده که به دنبال گمشده‌اش آمده است و دیگری بازیابی هویتی گمشده و این هویت در مواجه با همین تفاوت‌های فرهنگی در ایران و اروپا بازخوانی می‌شود.

انتخاب این فیلم بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های یکی از هنرمندان مشهدی بنشینم. موضوع گفت و گوی ما درباره ظرفیت هنر سینما برای انتقال مفاهیم دینی، انسانی و اخلاقی است.

سعید، ولی زاده مستند ساز (دارای کارنامه‌ای از مستند‌های رضوی) می‌گوید: بطور کل هر چیزی که در حوزه‌ی اخلاق وجود دارد مفهمومی دینی است و اخلاق مداری خود دینداری است. هنرهفتم بدون شک ابزار قدرتمندی برای انتقال غیر مستقیم مفاهیم است.

او ادامه می‌دهد:قصه‌های روایت شده در فیلم با تاثیر بر ناخودآگاه مخاطبان، عملکرد، تصمیم گیری و حتی شخصیت آن‌ها را دچار تغییر میکنند. هر فیلمی که مضمونی اخلاق گرایانه دارد را میتوان فیلم دینی دانست.
 
گسترش جهانی فرهنگ رضوی  از طریق هنر هفتم

این مستندساز حوزه آثار رضوی می‌گوید: امام رضا علیه السلام احادیث فراوانی در حوزه‌ی اخلاق و زندگی دارند. احادیثی که گستره‌ی متنوعی از نیازمندی‌های زندگی اجتماعی انسان را برطرف می‌کند.

ولی زاده ادامه می‌دهد: می‌توان هر فیلم با هر سبک که مفهومی منطبق با یکی از مفاهیم اخلاقیِ مستتر در احادیث امام رضا علیه السلام دارد را فیلمی رضوی دانست حتی اگر در آن نامی از آن حضرت برده نشود و تصویری از حرم رضوی موجود نباشد.



انتهای پیام/ م.م 
 


هنری  که می تواند پیام دین را تا آن سوی مرزها ببرد

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.