رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: مطابق آمارها، سالانه ۸۳ درصد تلفات انسانی در کشور در حوزه بیماری های پزشکی و ناشی از بیماری های مزمن غیرواگیر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور  در آیین پاسداشت روز پزشک و داروساز در فرهنگسرای شهرکرد با برشمردن خصایص اخلاقی دانشمندان سرشناس ایرانی بر تکریم بیماران و جامعیت اخلاقی پزشکان تاکید کرد و گفت: جامعه پزشکی و پزشکان همواره جز سه گروهی بوده اند که جامعه بیشترین اعتماد را به آنها داشته است.

او افزود: امروزه یک پزشک نباید تنها یک طبیب باشد، بلکه باید حکیم، یک مصلح اجتماعی، مدافع حقوق بیمار و سلامت جامعه باشد و به عنوان الگوی اخلاق در جامعه خود شناخته شود.

معین خاطر نشان کرد: اعتماد بالای مردم به جامعه پزشکی اگرچه افتخار بزرگی است اما باید به این نکته توجه کرد که چنین اعتمادی در قبل خود وظیفه ای نسبت به جامعه خود ایجاد می کند و آن خدمت بیش از پیش ، دفاع از حقوق سلامت بیمار و جامعه و تقدم حقوق و منافع بیمار بر حقوق و منافع خود می باشد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به دگرگونی جغرافیایی شیوع، علل و عوامل خطر بیماری در یکصد سال اخیر در سراسر دنیا خاطر نشان کرد: در گذشته بیماری های حاد عفونی و واگیردار موجب تلفات انسانی می شدند و اگر چه با پیشرفت علم و فناوری چنین بیماری های ریشه کن شدند اما بیماری های مزمن غیر واگیری نظیر سکته ها و سرطان ها، بیماری های قلب و عروق، فشار خون، دیابت، انواع آسم و آلرژی و خود ایمنی ها جایگزین آنها شده اند که از عوامل ژنتیکی و محیطی نشات می گیرند.

معین تصریح کرد: متاسفانه چه در دوره قبل و چه در دوره کنونی، ۸۰ درصد این تلفات مربوط به جوامع جهان سوم است.

او در ادامه افزود: مطابق آمارها، ۸۳ درصد تلفات سالانه کشور در حوزه بیماری های پزشکی به خاطر بیماری های مزمن غیر واگیر است که در راس آنها سکته قلبی قرار گرفته است.

این متخحص و پژوهشگر بیماری های ایمونولوژی و آسم و آلرژی با تصریح اینکه اغلب این بیماری ها و عوارض ناشی از آنها ۱۰ سال به طول می انجامند، پزشکان را به صرف بیش تر وقت برای این بیماران تشویق نمود و اظهار داشت: ارتباط صمیمانه، همدردی و شفقت لازمه اخلاق جامعه پزشکی در شرایط امروزی است.

این پزشک با تجربه کشور عوامل اجتماعی و سبک زندگی را مهمترین علل بروز این بیماری ها دانست و تشریح کرد: عوامل اجتماعی سهم ۵۳ درصدی را در این میان به خود اختصاص داده اند.

او ادامه داد: پایین بودن سطح سواد سلامت در جوامع بشری نقش مهمی در شیوع این بیماری ها ایفا می کند به نحوی که حتی در کشورهای پیشرفته نیز تنها ۱۲ درصد جامعه سواد پزشکی قابل قبول دارند و آموزش باقی افراد جامعه بر عهده جامعه پزشکی است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور بیان داشت: بسیاری از اطلاعات موجود در اینترنت، شایعه و خرافات است و نمی تواند به عنوان دستور العمل درمان قرار بگیرد، که لازمه تشخیص این موارد، افزایش سطح سواد سلامت در جامعه است.

معین همچنین اظهار داشت: بروز و شیوع این بیماری ها به عوامل اجتماعی و حتی ساختار سیاسی جامعه نیز گره خورده است بدین ترتیب که کاهش توان اقتصادی و معشیتی، شیوع فقر، استرس ها و نابرابری ها و آلودگی های شهری، شاخص های بهداشتی را کاهش می دهد.

وی، فقر فرهنگی را نیز در این زمینه بسیار موثر دانست و گفت: این عامل درست مصرف نکردن داروها، توجه نکردن کامل به توصیه پزشکان و استفاده خودسرانه و بی رویه دارو را به دنبال دارد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور ، به سهم ۳۰ درصدی ، رواج سبک غلط زندگی مدرن اشاره داشت و در این خصوص توضیح داد: جایگزین شدن سبک های ناصحیح زندگی مدرن به جای سبک پاک زندگی قدیم روستایی نیز گریبان گیر آحاد جوامع بشری شده است که کم تحرکی و مصرف بی رویه فست فودها را به دنبال داشته است.

این عضو جامعه پزشکی کشور ، با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت سلامت جامعه تاکید کرد: رسالت پزشک در این زمان مشابه رسالت پزشکان در زمان ابن سینا شده است.

او گفت: پزشکان امروزی باید جامعیت بیشتری داشته باشند و مد نظر بگیرند که تنها تجویز نسخه خوب نمی تواند سلامت بیمار را تضمین کند بلکه آموزش و فرهنگ سازی نیز باید به آن ضمیمه گردد.

معین، هشدار وآگهی دادن به مدیران و مسئولان در خصوص صدمات و عوارض آلودگی های شهری را وظیفه جامعه پزشکی دانست و تاکید کرد: تنها پزشکان می توانند از از سلامت تک تک شهروندان دفاع کنند زیرا این قشر پزشکان به علل این بیماری ها واقفند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اظهار داشت: تا جامعه پزشکی الگوی اخلاقی جامعه نباشد نمی تواند به رسالت واقعی خود عمل کند.

او تاکید کرد: پزشکان علی رغم گرفتاری ها، وقت بیشتری برای بیماران خود صرف کنند و آنها را همانند اعضای خانواده و عزیزان خود دانسته و صمیمت و همدلی با بیمار را فراموش نکنند.

مصطفی معین خاطر نشان کرد: پزشک باید هنر آرامش دادن به بیمار را فرا بگیرد و خود موجب القای دلهره و ناامیدی نگردد.

او گفت: در بسیاری از موارد بیمار درمانده و بی پناه است و از درد و فشارهای روحی لبریز شده است و حتی در صورتی که رفتار تندی از خود نشان دهد باز هم وظیفه پزشک این است که صبوری پیشه کرده و در نهایت احترام و شفقت، خود را آماده فداکاری کند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در پایان مطرح کرد: مادامی که جامعه پزشکی به وظایف حرفه ای و اخلاقی خود عمل کند، برزگترین مدافع آنها کماکان خود جامعه خواهند بود، که چنین حمایتی را هیچ نهاد و ارگانی نمی تواند زیر سوال ببرد.

انتهای پیام/خ

آیین پاسداشت روز پزشک و داروساز در شهرکرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار