مدیر خدمات پرستاری بیمارستان مادر و کودک شوشتری از کاهش موفقیت آمیز شاخص سزارین مادران نخست زا در تیرماه امسال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سهیلا رفیعی با اشاره به تولد ۴۲۷ نوزاد در تیر ۹۸ در بیمارستان مادر و کودک شوشتری، افزود: از این تعداد ۲۷۱ زایمان به روش طبیعی و ۱۵۶ زایمان به روش سزارین انجام شده است که شاخص سزارین مادران نخست زا، ۳۲ و بیست و هفت صدم درصد است، در حالی که در سال ۹۷ شاخص سزارین نخست زا، ۳۷ درصد بوده است.

او درباره بکارگیری مامای همراه در سال جدید، گفت: با توجه به راهکارهای قابل اجرا در بیمارستان ها برای رسیدن به شاخص های مطلوب وزارت بهداشت و توجه به کاهش شاخص زایمان به روش سزارین، این مرکز با کمک سیاست و راهکارهایی مانند اجرای صحیح استانداردها در بلوک زایمان و ساختار فیزیکی بلوک زایمان به صورت اتاق زایمان خصوصی(LDR)، موجب افزایش میزان رضایت بیماران شده است.

رفیعی، توجه به قاعده هرم خدمات ‌دهی از سوی ماماها و اعتماد بیمار به پزشک معالج، کاهش اضطراب مادران با شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان طبیع و، حمایت مادران در اتاق زایمان به کمک مامای همراه را از جمله راهکارهای ارتقای سلامت مادران برای رسیدن به شاخص ‌های وزارت بهداشت برشمرد.

او با تاکید بر استفاده از روش‌ های دارویی و غیردارویی برای کاهش دردهای زایمانی، عنوان کرد: تعداد زایمان های بی درد نیز در سال گذشته، ۲۱۷ مورد بوده که به روش زایمان بی درد «اپیدورال» و «اسپینال» انجام شده است که تلاش این مرکز در سال جدید، در راستای افزایش زایمان با استفاده از روش اپیدورال است.

مدیر خدمات پرستاری و مامایی بیمارستان شوشتری با اشاره به برگزاری کلاس های آمادگی برای مادران باردار و امکان حضور همراه آموزش دیده در کنار بیمار در تمام مراحل زایمان گفت: در مدت چهار ماه ابتدای امسال، هزار و ۸۳۰ مادر باردار، به صورت رایگان در این کلاس ها شرکت کردند.

رفیعی، معاینه های بالینی مادران در دوره بارداری و زیر نظر بودن مادران از سوی پزشکان متخصص این بیمارستان را نقطه عطفی در سلامت مادران و نوزادان در آینده عنوان کرد و افزود: گام های موثری در برگزاری کارگاه های مدوّن مهارت آموزی ویژه ماماهای شاغل در این مرکز، برداشته شده است.
انتهای پیام/م

کاهش موفقیت آمیز شاخص سزارین در بیمارستان شوشتری شیراز

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار