معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از کاهش عوارض زایمانی و تلاش برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالخالق کشاورزی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در کنار هدف اصلی کاهش سزارین، با نظارت دقیق مسئول و همت کارکنان مراکز درمانی، تعداد عوارض زایمانی ثبت شده در سامانه «ایمان» از ۵ و یک دهم درصد در سال ۹۴، به ۲ و ۷ دهم درصد در سال ۹۶ رسیده که بیانگر اهمیت حفظ جان مادر و نوزاد برای مجموعه سیستم بهداشت و درمان است.

وی با اشاره به اعلام سازمان بهداشت جهانی اعلام مبنی بر ضرورت کاهش نرخ سزارین در دنیا، ادامه داد: بر اساس این اعلام، در هیچ منطقه‌ای از دنیا نباید نرخ سزارین بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد و از آنجایی که ایران یکی از کشور‌های با میزان سزارین بالا در دنیا است، بسته پیشنهادی ترویج زایمان طبیعی در قالب طرح تحول نظام سلامت در کل بیمارستان‌های کشور به اجرا درآمد.

عبدالخالق کشاورزی، هدف کلی بسته ترویج زایمان طبیعی را ارتقای شاخص‌های سلامت مادران و نوزادن به کمک کاهش نرخ سزارین برشمرد و تصریح کرد: اهداف اختصاصی این بسته شامل کاهش سزارین به میزان ۱۰درصد، افزایش رضایتمندی مادران باردار و کاهش پرداخت از جیب بیماران است.

ثریا شفیعی رئیس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به مزایای زایمان طبیعی نسبت به سزارین، اظهار کرد: کوتاهتر بودن مدت زمان بستری و دوره نقاهت، کمتر بودن خطر خونریزی مادر و آسیب وارده به اندام‌های داخلی، کمتر بودن خطر بیماری‌های تنفسی در کودکان متولد شده، نبود چسبندگی احشا و ارگان‌های داخل شکمی مادر، را از جمله این مزایا دانست.

وی افزود: همه خدمات ارائه شده به مادران باردار، بر اساس کتاب راهنمای کشوری خدمات مامایی، به صورت تیمی و با همکاری مسئولان بیمارستان ها، متخصصان زنان، ماما‌ها و کارکنان درمانی، در راستای کاهش عوارض مادر و نوزاد، در حال ارائه است.

همچنین فرشاد فلاحتی رئیس اداره درمان بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در مورد علت‌های «هیسترکتومی» سال ۹۶ در دانشگاه، شایع‌ترین علت آن سزارین قبلی شناخته شده است که این موضوع خود نشاندهنده اهمیت جلوگیری از سزارین‌های بدون علت علمی برای کاهش آسیب به سلامت مادر و نوزاد به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ن

عوارض زایمانی و تلاش برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد

برچسب ها: درمان ، اخبار پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.