ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا اول شهریور مجموع بارش‌های کشور ۳۱۵.۴ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۹۸ درصد رشد داشته است.

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت میزان بارش در کشور اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا اول شهریور مجموع بارش‌های کشور ۳۱۵.۴ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۶۱.۳ میلی متر و بلندمدت ۲۲۸.۶ میلی متر بوده است.

وی مجموع بارش یکسال کامل آبی را ۲۳۲.۳ میلی متر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که تاکنون ۳۵ درصد بیش از یکسال کامل آبی بارش دریافت کردیم و به عبارت دیگر بیش از ۱۳۵ درصد بارش کشور تامین شده است.

ضیاییان با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت مدت مشابه سال قبل بیش از ۹۸ درصد و بلندمدت ۳۸ درصد رشد داشته است، بیان کرد: بنابر آمار مدت مشابه سال قبل در این بازه زمانی بیش از ۲۹ درصد کاهش بارش در کشور داشتیم.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند، افزود: در این میان استان ایلام با ۹۹ درصد و لرستان ۸۸ درصد بیشترین میزان بارش، کرمان با ۳ درصد و سیستان و بلوچستان با ۱۲ درصد کمترین میزان بارش نسبت به نرمال را تجربه کرده است.

به گفته وی، با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که رشد بارش تا پایان سال زراعی نسبت به مدت مشابه سال قبل در محدود ۹۵ درصد و بلندمدت ۳۶ تا ۳۸ درصد باقی بماند.


بیشتر بخوانید: رشد ۳۸ درصدی بارش ها نسبت به دوره بلندمدت/سال زراعی جدید، سال پربارشی است


ضیاییان شرایط بارش در پاییز را مناسب ارزیابی کرد و گفت: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بارش‌ها در پاییز به موقع آغاز می‌شود، اما هم اکنون نمی‌توان پیش بینی دقیقی برای کل سال آبی جدید داشت.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان درباره تأثیر بارش‌های سال زراعی جاری بر وضعیت آب‌های زیرزمینی و سطحی تصریح کرد: با توجه به آن که از مهر سال گذشته تاکنون سال پربارشی را در کشور تجربه کردیم و به عبارتی ۳۵ درصد بیش از یک سال زراعی کامل بارش دریافت کردیم از این رو کمبودی در منابع آب‌های سطحی و پشت سد‌ها وجود ندارد و در خصوص آب‌های زیرزمینی وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

تامین  بیش از ۱۳۵ درصد بارش کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار