نورانی گفت: باتوجه به شرایط مساعد اقلیمی، تولید محصولات باغی نسبت به سال قبل حداقل با رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی روبرو خواهد بود.

رشد ۶۰ درصدی محصولات باغی در راه است/صادرات با احیای وزارت بازرگانی رنگ و بوی دیگر به خود می‌گیردرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شرایط تولید محصولات باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل مطلوب دانست و گفت: سال گذشته سرمازدگی برخی استان‌ها به ویژه در سیب درختی موجب شد با کمبود عرضه و نوسان قیمت در بازار روبرو شویم، در حالیکه امسال تولید محصولات باغی با رشد حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی نسبت به سال قبل روبروست.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی تولید نسبت به سال قبل پیش بینی می‌شود تولید سیب درختی ۳ تا ۳ میلیون و نیم تن برسد.

نورانی با تاکید بر یارانه صادرات محصولات کشاورزی گفت: با توجه به رشد چشمگیر تولید محصولات باغی باید تمهیداتی برای توسعه صادرات بیندیشند و در غیر این صورت تولید با چالش جدی مواجه می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره مقایسه صادرات محصولات باغی و زراعی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: سال گذشته به سبب افت تولید، افزایش قیمت و مقرون به صرفه نبودن صادرات ملاک و معیار ما نیست، اما در مقایسه با سال ۹۶، صادرات در چند ماهه امسال به کشور‌های حوزه خلیج فارس، روسیه، عراق و افغانستان افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید: وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار نمره قبولی ندارد/ دلیل اصرار مسئولان بر احیای مجدد وزارت بازرگانی چیست؟


وی با انتقاد از این مسئله که تاکنون وزارت صمت برای توسعه صادرات کاری نکرده است، بیان کرد: با توجه به انکه نقش سازمان توسعه تجارت، برای صادرات بسیار کمرنگ است، از این رو با احیای وزارت بازرگانی انتظار می‌رود که صادرات رنگ و بوی دیگر به خود بگیرد تا همانند گذشته از ارز‌های نفتی برای صادرات استفاده نکنیم.

نورانی با اشاره به اینکه مخالف واردات بی رویه محصولات کشاورزی هستیم، اظهار کرد: همانند سنوات گذشته وزارت بازرگانی نباید رویکرد اصلی خود را واردات قرار دهد و تنها مواد اولیه یا محصولات استراتژیک مورد نیاز باید وارد شود تا مصرف کنندگان متحمل زیان نشوند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه توسعه صادرات، رونق کشور را در بر دارد، از این رو انتظار می‌رود با احیای وزارت بازرگانی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

پرداخت یارانه صادراتی به صادرکنندگان امری ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار