وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بدو ورود به کردستان از طرح کشت انتظاری مزرعه سیب‌زمینی دهگلان دیدن کرد.

بازدید وزیر علوم از مزرعه کشت انتظاری سیب‌زمینی دهگلانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،سالانه حدود ۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قروه و دهگلان زیر کشت سیب زمینی می‌رود که برای تولید این محصول ۱۰ تا ۱۲ هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف می‌شود.

یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر در این دشت‌ها به کار گرفته شده، کشت انتظاری محصول سیب زمینی است و محقق و عضو هیات علمی کارگروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه کردستان در بازدید وزیر علوم تحقیقات و فناوری از این مزارع گفت: در این شیوه کشت ۳۰ تا ٥۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

فرزاد حسین پناهی افزود: در کشت انتظاری سیب زمینی خاک ورزی و تبخیر آب انجام نمی‌گیرد و عملکرد برداشت سیب زمینی در این روش نسبت به روش سنتی و قدیمی ۱۰ تن بیشتر است

او با بیان اینکه امسال ششمین سالی است که ایده کشت انتظاری یا کشت پاییزه سیب زمینی توسط دانشگاه کردستان اجرا می‌شود، اضافه کرد: به دلیل کشت این محصول در فصل پاییز، بخشی از آب مورد نیاز از منابع آب سبز (آب حاصل از بارش باران و برف) تامین و منجر به صرفه جویی ۳۰ تا ۵۰ درصدی مصرف آب می‌شود.

او با اشاره به اینکه ایده و طرح اصلی و مالکیت فکری این نوع کشت متعلق به دانشگاه کردستان است، افزود: این طرح، چون از منابع آب سبز استفاده می‌کند، فشار وارده بر منابع آب‌های زیرزمینی را نیز کاهش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان اظهار داشت: سیب زمینی جز محصولات آب‌بر است و با این کار بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد در نتیجه کشاورزان با مصرف ۵ تا ۷ هزار متر مکعب آب در هکتار، می‌توانند کشت را به عمل بیاورند.

بازدید از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه کردستان در دهگلان، حضور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، کلنگ زنی دو پروژه جدید، جلسه با اعضای شورای دانشگاه و بازدید از پروژه دانشکده صنایع و معادن قروه از برنامه‌های سفر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان کردستان است.

انتهای پیام/ت

سفر وزیر علوم به کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.