به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، سعید رسولی مدیر عامل راه آهن ایران در حاشیه بازدید از پایانه ریلی آستارا گفت: پروژه ریلی آستارا به رشت قرار بود با تامین مالی کشورهای خارجی انجام شودکه تاکنون انجام نشده و با توجه به اهمیت این پروژه و کریدور شمال جنوب تصمیم بر این شد که قطعه اول به طول حدود ۴۰ کیلومتر توسط ایران انجام شود.
او با بیان اینکه ارزیابیها در این زمینه شروع شده و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گیلان کار خود را آغاز کرده و مشغول ارزیابی اراضی هستند، گفت: امیدواریم با اتصال خط ریلی رشت به آستارا و احداث کامل پایانه ریلی آستارا سهم جابه جایی بار ریلی کشور به ویژه در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب افزایش یابد.
رسولی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان خواستار سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در پروژه ریلی آستارا به رشت است، افزود: طرف آذری پیگیر تامین مالی این پروژه است.
مدیر عامل راه آهن ایران با بیان اینکه در جلسه امروز با نمایندگان طرف آذری در آستارا و همچنین پیمانکار، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، مشاور ساخت، دستگاههای اجرایی فعال در پایانه ریلی آستارا از جمله گمرک و فرمانداری آستارا در مورد مسائل فنی تبادل نظر شد، تصریح کرد: مقررشد بخشی از کارها که سبب بهبود شرایط بهره برداری و تسهیل ترافیک جاده گردنه حیران میشود در اولویت قرار گیرد.
او گفت: در این جلسه پیمانکار موظف شد هر چه سریعتر سکوهای تخلیه، بارگیری و امکانات تخلیه و بارگیری کالا در پایانه ریلی آستارا را فراهم کند.
رسولی گفت: وزیر راه و شهرسازی بر اتمام هر چه سریعتر این پروژه تاکید دارد.
او با بیان اینکه قطعه رشت به آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر تنها حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب است و برای ایران و کشورهای این مسیر اهمیت اقتصادی بسیاری دارد، افزود: به احداث کامل کریدورهای ریلی کشور به ویژه کریدور شمال- جنوب و خط ریلی آستارا به رشت در سیاستهای توسعهای و اقتصادی کشور تاکید بسیار شده است.
مدیر عامل راه آهن ایران با اشاره به اینکه پایانه ریلی آستارا در حال احداث است و همزمان با ساخت بهره برداری از آن آغاز شده و کارگاه فعال است، گفت: مشکلات موجود در پایانه ریلی آستارا همگی رفع خواهند شد.
انتهای پیام/آ