با کاشت بیش از سه هزار اصله نهال در مناطق ماسه گیر یک کمربند حفاظتی جهت تثبیت شنهای روان ایجاد شد.

۳ هزار نهال، کمربند حفاظتی مناطق ماسه گیر راه آهن طبسچنگانی مدیرکل راه آهن شرق   در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: در راستای تثبیت شنهای روان یک کمربند حفاظتی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال در مناطق ماسه گیر توسط اداره کل راه آهن شرق ایجاد شد.

او افزود: در حدفاصل ایستگاه های یونسی و کالشور که مدتها در معرض هجوم ماسه های بادی و شنهای روان بود تعداد سه هزار اصله نهال مقاوم به شرایط بیابانی در حاشیه خط غرس شد.
 
چنگانی ادامه داد: در این طرح بیش از ۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و عملیات خاکی و سنگی شامل: حفاری خندق و تله ماسه گیر با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال اجرا شده است.
 
مدیرکل راه آهن شرق گفت: هجوم ماسه های روان بر روی ریل و نفوذ در بالاست‌ها، باعث کاهش حالت ارتجاعی خط می شود که این امر در دراز مدت سبب استهلاک و فرسوده شدن ادوات روسازی ریل، از بین رفتن تراورس ها و اشکال در سیر ایمن و کاهش سرعت قطارها می شود.
 
او افزود: تا پایان سال ۵ هزار اصله نهال دیگر با اعتباری بالغ بر ۶۰میلیارد ریال غرس خواهد شد‌ که اجرای این پروژه ها نقش مهمی در بیابان زدایی و احیای اکوسیستم منطقه خواهد داشت.
 
چنگالی ادامه داد:  سال گذشته نیز در منطقه تل حمید بیش از ۲ هزار  اصله نهال مقاوم غرس و ۳۱ هزار و ۴۱۵ مترمکعب خاکبرداری و عملیات خاکی و سنگی شامل حفر کانال و تله ماسه گیر اجرا شد و در حال حاضر نیز عملیات حفرکانال و تله ماسه گیر در حال انجام می باشد.
 
انتهای پیام/ ط آ
 

غرس ۵ هزار اصله نهال  تا پایان سال

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.